Nuffnang

Friday, April 8, 2011

TAKLIMAT SEMASA


Tadi pagi dalam jam 9.00pg kita menghadiri taklimat semasa yang di sampaikan oleh boss kita sendiri. Kita suka sangat taklimat sebegini kalau kerap di adakan, sekurang-kurangnya boleh mengingatkan tanggungjawab sebagai penjawat awam.

Antaranya isu-isu yang berbangkit banyak mengingatkan sesama kita di kalangan kakitangan awam, antaranya :

Isu Rasuah :
Isu rasuah yang berlaku baru-baru ini di Jabatan Kastam cukup memberi tamparan hebat kepada sektor awam, secara tidak langsung kepercayaan orang awam terhadap kakitangan kerajaan cukup memalukan.

Kempen Senyum :
Mengamalkan cara hidup senyum setiap masa ketika menjalankan tugas, lebih-lebih lagi staf yang berkhidmat di bahagian servis. Senyum itu sedekah, oleh itu perbanyakkan dengan senyuman.

Kebersihan :
Kebersihan di tempat kerja menjadi amalan mulia, perlunya kerjasama, mengadakan kempen dan program khusus contohnya 5S untuk menghasilkan tempat kerja yang bersih dan selesa semasa melakukan rutin harian.

Pekerjaan Luar :
Penjawat Awam perlu melaporkan diri bila melakukan kerja luar kepada pihak atasan.

Tata Kelakuan :
Membelakangkan tugas awam dengan mementingkan kerja luar, mencemarkan nama jabatan, kurang berusaha serta tidak amanah ketika menjalankan tugas.

Pakaian :
pakaian perlu sentiasa kelihatan kemas serta bersesuaian mengikut majlis.

Disiplin Diri :
Cuti hendaklah di rancang terlebih dahulu bagi mengelak cuti kecemasan, mengurangkan kadar cuti sakit kecuali atas penegsahan panel perubatan dan waktu masuk dan keluar yang tepat.

Kita tulis apa yang kita ingat tadi, sekurang-kurangnya boleh di jadikan panduan bersama.

No comments:

Post a Comment