Nuffnang

Monday, May 16, 2011

BERISTIGHFAR CARA PALING MUDAH CUCI DOSA

Kita sedia maklum, kehidupan di dunia adalah persediaan dan jalan bagi kehidupan kita di akhirat. Namun, dalam menempuh kehidupan di dunia, kita tidak terlepas daripada dugaan, cabaran dan ujian serta melakukan kesalahan dan dosa.

Melakukan dosa adalah perbuatan yang dibenci Allah SWT, dan Islam mewajibkan setiap orang yang berbuat dosa segera bertaubat sama ada dia melakukan dosa besar atau kecil.

Oleh itu, dalam usaha membersihkan diri daripada kotoran dosa, al-Quran dan sunnah menjelaskan beberapa langkah perlu dilakukan termasuk menyucikan diri daripada dosa besar.

Antara langkah berkenaan ialah menghindari maksiat, berkawan dengan orang baik, melawan pujukan syaitan dan hawa nafsu, sentiasa menyesali dosa lalu, melakukan amal soleh, berdoa, sentiasa muhasabah diri dan paling mudah, memperbanyakkan istighfar.

Istighfar adalah menundukkan jiwa, hati dan fikiran kepada Allah SWT untuk memohon ampun atas segala dosa. Ini sebagaimana firman Allah menerusi surah Al-Mukmin, ayat 55, bahawasanya: “Dan pohonlah ampun bagi dosamu serta bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu pada waktu pagi dan petang.”

Allah SWT juga menganjurkan kepada hamba-Nya supaya sentiasa beristighfar bukan saja untuk diri sendiri, malah untuk lelaki dan perempuan beriman, sebagaimana dimaksudkan- Nya dalam surah Muhammad, ayat 19, yang bermaksud: “Dan mintalah ampun kepada-Nya bagi salah silap yang engkau lakukan dan bagi dosa orang-orang yang beriman (lelaki dan perempuan).”

Sesungguhnya istighfar sangat dituntut agama Islam, oleh itu menjadi kewajipan umat Islam untuk sentiasa beristighfar sebagai tuntutan yang perlu dipenuhi di samping merebut fadilat dalam ibadat ini.


Antara kelebihan istighfar ialah dibukakan Allah pintu keampunan kepada hamba- Nya, diberi kesenangan jiwa, serta dipelihara daripada gangguan dan kejahatan.

Sememangnya istighfar penting dalam kehidupan, oleh itu tidak sewajarnya ia diabaikan, apatah lagi dilupakan. Rasulullah SAW sendiri menjadikan istighfar sebagai amalan harian walaupun diketahui baginda adalah insan yang ‘maksum’ (bebas daripada dosa).

Baginda tetap beristighfar setiap hari sebanyak 100 kali supaya dipelihara daripada melakukan perkara yang menyebabkan dosa, betapa pula kita yang hanya sekadar manusia biasa.

Sumber : Hmetro

No comments:

Post a Comment