Nuffnang

Friday, May 6, 2011

IBU

Siapa sahabat baik anda? Ibu, bapa, Suami, kawan, adik, saudara sepupu atau sesiapa je lah yang berkenan di hati. Kalau orang tanya, saya akan jawab IBUKU. Mengapa?. Ibu telah menerima penderitaan lebih daripada bapa. Tidak ada seorang manusia pun di muka bumi ini yang menanggung sengsara, susah payah, lebih daripada seorang ibu. Bermula daripada dihamilkan, dilahirkan, disusukan, dijaga dan mendidik sehingga dewasa. Oleh itu, al-Quran melukiskan sebahagian daripada penderitaan ibu dengan ungkapan yang indah dan ringkas.

Firman Allah SWT:

“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya. Ibunya telah mengandung nya dengan susah payah sedang tempoh mengandung nya berserta tempoh menceraikan susu adalah dalam masa tiga puluh bulan". Surah al-Ahqaaf 46:15.

Ibu telah dibekali sejak semula jadi bersifat lemah lembut, kasih sayang dan rindu kepada anaknya. Sebab itu, tidak terdapat satu ayat pun dalam al-Quran yang menyuruh dan menggalakkan kedua-dua ibu bapa supaya mengasihi anaknya. Lantaran itu, sifat-sifat ini wujud secara fitrah dalam diri mereka. Itulah sunnatullah yang tidak akan berubah.

Kasih sayang seorang ibu kepada anaknya merupakan kasih sayang yang tulus ikhlas. Tanpa mengharapkan sebarang ganjaran dan balasan, tidak mengenal waktu dan tempat, susah dan senang. Lebih-lebih lagi ketika si anak ditimpa bala bencana. Sekalipun anak itu pernah menderhaka, menentang dan menyakiti nya.

Namun mak kita dah pergi buat selamanya. Al Fatihah buat mak.

2 comments:

  1. Salam..SELAMAT HARI IBU..tapi awas jangan bagi ibu anda hadiah seperti gambar diatas.

    ReplyDelete
  2. Syimama : Hahaha...buat lawak ya...:)

    ReplyDelete