Nuffnang

Wednesday, April 8, 2009

MENULIS

“Kalau nak jadi pencinta ilmu, jadilah pencinta bahan-bahan ilmu.” Inilah kata-kata azimat yang masih meninggalkan kesan untuk saya terus berkarya. Dato’ Prof. Ir. Dr. Zaini Ujang, Naib Canselor UTM merupakan idola saya.

Sekarang ini tidak banyak orang yang menjadikan menulis sebagai salah satu kerjaya. Untuk menjadi seorang penulis yang baik dan produktif tidak harus memiliki ijazah formal tertentu. Siapa saja berhak menulis. Masyarakat sendiri yang akan menilai. Jika karya kita begitu menarik, akan menghasilkan keuntungan dari apa yang ditulis.

Sebenarnya idea ada dimana-mana. Menulis tentang apa saja, tentang kehidupan, tentang ketuhanan, tentang imaginasi dan apa yang kita alami, lihat atau dengar boleh menjadi tulisan.

Menulis merupakan kegiatan ringan namun tampak luar biasa dalam kehidupan seseorang. Seorang tokoh yang pandai menulis dan gemar menulis, akan terus dikenang oleh generasi-generasi sesudahnya, meskipun tokoh yang bersangkutan sudah meninggal dunia. Sepanjang tulisannya masih bermanfaat dan masih dibaca orang, maka tokoh yang telah wafat tersebut akan terus dikenang orang.

No comments:

Post a Comment