Nuffnang

Monday, June 28, 2010

LEMPENG KELAPA

Korang pernah makan lempeng kelapa? Zaman kanak-kanak arwah mak selalu buat lempeng kelapa yang menjadi santapan sarapan pagi kami sekeluarga. Lempeng ni makanan tradisi orang melayu, kalau anda melayu sejati mesti pernah makan lempeng...hehehe. Rasanya dah lebih dari 15 tahun kita tak buat lempeng kelapa ni. Minggu lepas ada gak makan dekat cafe Rumah Alumni, UTM tapi kelapa dia tak banyak macam kita buat sendiri. Sedaplah juga sebab dah terlalu lama sangat tak jumpa lempeng kelapa ni.

Sebenarnya lempeng ni ada macam-macam. Ada lempeng pisang, ada lempeng kosong dan macam-macam lagi la. Tapi lempeng kelapa & lempeng pisang la yang selalu arwah mak buat dulu. Zaman sekolah masa kecik-kecik bangun pagi kalu bau wangi je kat dapur, hummm! dah membuka selera untuk breakfast.

Tak payah macam sekarang dgn fast foodnya termasuklah segala jenis ball dan macam-macam lagi. Makan lempeng sedapkan? Tambah-tambah kita ni yang berpuasa untuk juadah berbuka. Terliur la..hehehe

Lempeng kelapa ni nak-nak cicah dengan kari ikan dan sambal tumis. Fuhh! Sedap tu...hehehe. Jadinya kita ni dah kepingin sangat nak makan lempeng kelapa. Balik ni tak boleh jadi kita nak singgah kedai runcit beli kelapa, tepung gandum, ikan, rempah kari dan lain-lain barang.

Kita nak berbuka dengan lempeng kelapa petang ni. Ok la, sesuai dengan diot kita gaknya..hehehe. Nak makan tak? Jom la datang rumah kita...hehehe
Puasa-puasa ni dah mula tekak kita merepek, dalam banyak-banyak makanan lempeng kelapa yang kita teringin..hehehe. Tak sabo nak balik buat nanti. Yihaaaaaaaa!

No comments:

Post a Comment