Nuffnang

Monday, September 27, 2010

PULAU MABUL




Apabila melihat gambar di atas ini membuatkan aku tidak sabar-sabar hendak kesana. Sesekali kena jugak rest dari online dan kerja untuk cuti-cuti Malaysia. Ok mari kita selidik lagi tentang Pulau Mabul ini.

Pulau ini terkenal kerana dekat dengan Pulau Sipadan. Pulau seluas 21 hektar ini lebih besar dari Pulau Sipadan dan menjadi tempat tinggal kaum BajauLaut yang merupakan salah satu etnik pribumi Negeri Sabah. Pulau ini kecil dan melengkung dan terdapat banyak batu karang pelbagai jenis. Batu karang menjadi tumpuan spesies ikan marin kerana banyaknya makanan plankton . Dasarnya tidak dalam, sesuai dengan kejadiannya sebagai pentas benua di Laut Sulawesi Kedalaman sekitar 25 hingga 30 meter sesuai untuk aktiviti scuba diving. Banyak sekali hidupan eksotik seperti sotong kurita, cephalopods, udang geragau, ketam, rumpai laut dan lain-lain lagi.

Pulau Mabul dikata kan adalah diantara 5 tempat menyelam terbaik di dunia kini. Anda Semua boleh amati keindahan Pulau Mabul ini melalui filem Duyung yang dibintangi oleh Saiful Apek dan Maya Karin. Pulau Mabul ini terletak di pesisir pantai tenggara negeri Sabah.

Di Pulau Mabul ada tersedia resort-resort yang menanti kedatangan anda. Setiap penginapan disertakan dengan pakej-pakej yang menarik. Anda cuma perlu menempah lebih awal supaya mendapat tempat yang selesa.

Nota kaki : Bila agaknya dapat ke sana, seronoknya dapat scuba diving dan tengok coral. Kena simpan impian, insyallah.

Kredit kepada http://www.virtualtourist.com mendapatkan sumber bacaan.

9 comments:

  1. Salam,
    Pulau Mabul memang sangat cantik... saya pernah ke sana. Tak rugi pergi

    ReplyDelete
  2. follow akak sudaaa.. :D johor dok mana kak?

    ReplyDelete
  3. walauweh...saya nak menyelam tapi takut air. ngeeee

    ReplyDelete
  4. anyss : Firstly..tq masuk blog kita ya...Ooopernah kesana ya. Bestnya...bolehlah share pada semua blogger..cite pengalaman disana..upload skali gambar2. Boleh?

    ReplyDelete
  5. miMiE aZiMaSK ^V^ : Tq jd follower akk ya..Johor? Oooo..akk tinggal area Skudai..dkt UTM tuh. Slmt hari raya...jmpt dtg rumah..

    ReplyDelete
  6. gadisBunga : Takut air? aaaaa..mnunjukkan takut mandi selalu..ahaksss

    ReplyDelete
  7. wahh...beshnyew mabul island ni...kena masuk senarai pulau yg akan diterjah ni...

    btw, thanx kak CT... =)

    ReplyDelete
  8. s h e e : mmg pulau ni terkenal di kalangan negara luar..masih 'suci' gitu...

    ReplyDelete
  9. Saya baru balik 2 hari yg lepas. Terus mengalami pengalaman yg hebat di tengah malam iaitu ribut yg sgt kuat bermula jam 12.15 pg hgga 3.45 pg...itupun ribut masih xhenti , apalagi chalet di atas laut...chalet yg agak cantik walau bukan 5 bintang. Apapun sgt best.

    ReplyDelete