Nuffnang

Friday, October 22, 2010

KEINDAHAN PULAU TIOMAN





Pulau Tioman merupakan pulau yg terbesar di pantai timur Malaysia. Pulau Tioman terletak 32 KM dari arah Mersing dan 80 KM dari arah Rompin. Nyaman, tenang, menghirup udara segar, sunyi dari hiruk pikuk manusia, pulau yg indah dan hidupan2 laut yg masih terpelihara merupakan kata-kata yang menggambarkan keistimewaan Pulau Tioman yang mana Pulau Tioman merupakan 10 pulau tercantik di dunia.

Satu lagi istimewanya Pulau Tioman ialah bukan sahaja dapat menikmati keindahan Laut China Selatan tetapi dapat merasai nyamannya air terjun yang mana airterjun merupakan sumber air utama di Pulau Tioman. Selepas anda mandi laut, apa kata bilas air laut dgn air terjun dan kemudian berehat lah di bawah pokok kelapa sambil ditemani kedinginan angin laut.

Cara Kesana:

Anda boleh ke Pulau Tioman melaui Jeti Mersing atau Jeti Tg Gemuk, Rompin. Utk ke Mersing, anda boleh keluar di susur keluar Air Hitam di Lebuhraya PLUS dan akan melalui pekan Kluang. Ia mengambil masa 90 minit dari susur Air Hitam ke Mersing.

Utk ke Jeti Tg Gemuk pula, anda boleh keluar ke susur keluar Tangkak dan terus ke Segamat. Dari Segamat, anda akan melalui Lebuhraya Muadzam Shah utk ke Pekan Muadzam Shah. Dari Muadzam Shah, sila ikut papan tanda ke Rompin dan seterusnya akan tiba di Jeti Tg Gemuk.

Anda juga boleh menaiki perkhidmatan udara yg berlepas setiap hari dari Lapangan Terbang Subang ke Pulau Tioman. Sila hubungi Berjaya Air di talian 03-78468228.

Selamat mencuba dan selamat melancong.

3 comments: