Nuffnang

Saturday, October 23, 2010

MEE SAYUR



Memandangkan kita tak masak tengahari tadi jadi malam ni baru terasa lapar....hehehe. Kenyang dengan ilmu gaknya....hehehe. Hari ni kita abiskan masa dengan membaca.

Pagi adalah makan nasi lemak RM1.00 dan kuih 3 keping, incik asben belikan sebelum dia bertugas konvokesyen di UTM. Kita malas nak masak tengahari, lagi pun sorang-sorang takde masalah. Buat air dan makan biskut yang sediaada. Kaya tak juga tapi yang sedang-sedang ada...hehehe. Bunyinya macam lagu dangdut...blewkk.

Balik semula pasal mee sayur ni. Kita masak paling ringkas dan mudah. Orang penyakit 'M' memang masalahnya macam ni....hehehe. Kalau nak resepinya mudah je. Bagi orang bujang bolehlah tiru ya. Apa tu 'copy paste'...hahaha. Yang dah berumahtangga pun boleh tapi macam kena virus 'M' jugalah...hahaha

MEE SAYUR

Bahan-bahannya :

Mee Kuning - segenggam
Sayur sawi, tomato, kobis bunga, karot (ikut suka)
Sosej - 3 kpg (potong)
Cili api - 4 tangkai
bawang Putih - 3 ulas
Ayam, udang, sotong atau telur (ikut selera masing)
Garam dan serbuk perasa - secukup rasa
Minyak untuk menumis
Air - 3 mug

Caranya :

Ketuk bawang putih dan cili api kemudian tumis sehingga sedikit perang. Masukkan ayam atau udang. Bagi yang gunakan telur masukkan air terlebih dahulu sampai mendidih baru masukkan telur. Kemudian masukkan sosej dan mee. Biar mendidih sekejap dan masukkan sayur-sayuran.

Mudahkan. Untuk menambah selera taburkan bawang goreng dan daun sup. Makan bersama sambal kicap.

Selamat mencuba!

2 comments: