Nuffnang

Friday, November 12, 2010

DIET BUAH JAUHI PENYAKIT

Pada tahun 2005, 17.5 juta orang meninggal dunia akibat penyakit kardiovaskular. Angka tersebut mencerminkan 30 peratus daripada kematian global. Kajian menunjukkan, pengambilan lebih daripada lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran sehari dikaitkan dengan pengurangan 17 peratus penyakit jantung koronari.

Pakar Diet Klinikal Pusat Perubahan Gaya Hidup, Pusat Perubatan Prince Court, Tan Yen Sing memberitahu, pemakanan yang baik adalah pendekatan terbaik untuk mencegah penyakit dan kesihatan.

"Nutrien adalah khasiat yang mesti kita peroleh daripada makanan. Khasiat pemakanan ini penting untuk pertumbuhan dan penjagaan kesihatan badan sepanjang hayat," katanya ketika memberikan penerangan mengenai penyakit biasa, baru dan terkini yang menjejaskan rakyat Malaysia pada majlis pelancaran kempen kemasyarakatan oleh MBG Fruitshop di Jaya 33, Petaling Jaya baru-baru ini.

Pada majlis tersebut, Yen Sing turut berkongsi mengenai diet klinikal dan pengambilan buah-buahan dapat membantu mencegah atau mengatasi penyakit.

Kempen kemasyarakatan yang membawa tema, "Kesihatan Itu Kekayaan" bertujuan untuk menjelaskan hasil kajian kesihatan terkini kepada masyarakat Malaysia.

No comments:

Post a Comment