Nuffnang

Sunday, December 19, 2010

AISKRIM GORENG





Wah! Kita rajin sikit pagi tadi. Buat aiskrim goreng you. Ala keja tanpa masak bolehlah, lagi pun tengahari ni tak perlu memasak sebab nak pergi jemputan majlis perkahwinan.

Jadinya tekak kita teringin sangat makan aiskrim goreng. Mudah je membuatnya. Ok nak resepi ke? Meh sini makcik bagi...hehehe

AISKRIM GORENG

Bahan-bahannya :
Sebungkus roti Gardenia
Aiskrim jenama apa2 pun boleh
Air
Alat pencetak, kalau tak ada boleh guna mug

Caranya :

Ambil sekeping roti kemudian letak alat pencetak atau mug tekan supaya menjadi bentuk bulat. Kalau masih melekat guna pisau untuk memotong. Ulang sehingga jumlah pasaangan yang kita kehendaki.

Kemudian basahkan roti dengan air mengikut bentuk bulatan bagi tujuan untuk melekatkan roti.

Bubuh aiskrim di bahagian tengah roti dan tekan-tekan di sekeliling roti supaya iannya melekat. Ulangi sehingga kesemuanya selesai.

Selesai kesemuanya, letak dalam plastik supaya bulatan-bulatan aiskrim ini tidak melekat antara satu sama lain. Letak bahan yang telah siap ini ke dalam fridge bahagian dingin beku.

Untuk mengoreng, pastikan minyak betul-betul panas barulah boleh di masukkan kepingan roti tersebut dalam 1-2 minit terus angkat. Mudahkan.

Selamat mencuba.
Pa

2 comments:

  1. Macam sodap jer ni ... kena try nihh!! Selalunye kalau beli ais krim tak sempat nak dibagaikan, dah selamat masuk perut bebudak n bapak budak!

    ReplyDelete
  2. inachomel : Try la..mmg sedap..

    ReplyDelete