Nuffnang

Saturday, March 26, 2011

JAUHI SIKAP BOHONG


Kita tertarik membaca satu artikel malam tadi. Apa salahnya kita kongsi untuk kebaikan bersama. Mungkin dengan ilmu yang kita kongsi bersama ini boleh menyedarkan kita sesama insan. Insyallah.

Berbohong itu menyatakan sesuatu yang menyalahi perkara sebenar, samada sengaja atau sebaliknya ketiika seseorang itu dalam keadaan sedar. Manakala dari segi hukum bagi bagi bohong adalah haram menurut al-Quran.

Dan janganlah kamu berkata dusta mengikut sedap mulut kamu ini halal dan yang ini haram untuk mereka pembohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang-orang yang mereka ceritakan pembohongan terhadap Allah tidak berjaya.

Sesungguhnya pembohongan membawa kepada kejahatan. Kejahatan membawa kepada neraka. Sesungguhnya seorang lelaki yang selalu bercakap bohong sehingga ditulis disisi Allah sebagai orang yang sangat pembohong.

Besar pengkhianatan sekiranya kamu menceritakan satu cerita kepada saudaramu seIslam dengan keadaan dia mempercayai cerita itu sedangkan kamu berdusta.

Hendaklah kamu menghindari perkara keji yang dilarang oleh Allah. Sesiapa yang telah melakukannya hendaklah dia bertaubat kepada Allah. Sesungguhnya sesiapa yang kesalahannya diketahui maka kami akan melaksanakan hukum berdasarkan Kitab suci al-Quran.

No comments:

Post a Comment