Nuffnang

Wednesday, June 15, 2011

MEE SEGERA SHIN RAMYUN KELUARAN CINA BEBAS DEHP

Kementerian Kesihatan hari ini mengesahkan produk mee segera keluaran China jenama 'Shin Ramyun' bebas daripada pencemaran bahan kimia berbahaya Di (2-ethylhexyl) Phthalate (DEHP).

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Hasan Abdul Rahman dalam satu kenyataan berkata analisa pihaknya ke atas produk itu mendapati kesemua produk tidak tercemar dengan DEHP.

Beliau berkata orang ramai tidak perlu khuatir akan keselamatan produk mee segera itu memandangkan kawalan telah dikenakan ke atas makanan terbabit dari negara tersebut.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini dilaporkan berkata kementerian itu sedang menjalankan analisis ke atas mee tersebut dan keputusannya akan dihebahkan untuk makluman umum.

Kementerian juga telah mengesahkan produk mee segera dengan jenama yang sama keluaran Korea Selatan tidak mengandungi bahan kimia berbahaya DEHP.

Pada 11 Jun lepas Kementerian Kesihatan dilapor telah mengarahkan syarikat-syarikat pengedar mee dari Korea menarik balik produk itu dari pasaran negara ini serta-merta kerana disyaki tercemar dengan DEHP.

Maklumat lanjut mengenai senarai produk makanan keluaran Taiwan boleh didapati di http://moh.gov.my atau http://fsq.moh.gov.my atau menghubungi Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan di talian 03-88833652/ 88833653.

Sumber : Bernama

No comments:

Post a Comment