Nuffnang

Wednesday, September 28, 2011

MENULIS DAN BERBICARA

Sebenarnya sudah banyak entri kita yang menyentuh tentang menulis. Di Blog ini kita juga sesekali mencurahkan, soal peribadi, kehidupan harian, pekerjaan dan xtbt. Mengapa kita lebih suka menulis dan membaca daripada bergaul ataupun senang kata bersembang.

Kita orangnya memang tergolong dalam kategori yang suka bergaul dengan buku. Rasanya kehidupan lebih nyaman menghabiskan waktu mengadap pelbagai jenis buku dan komputer daripada duduk bersembang. Rasanya dunia kita memang lebih banyak berlangsung di alam pikiran. Kalau berkumpul2 tuh, kita lebih suka menjadi pendengar yang setia daripada berbicara. Biasanya perbualan dimulakan dari pihak yang lain terlebih dahulu.

Ada waktunya kadang2 terasa tak terhubung sama sekali dengan orang di sekitar tapi kita lupakan kecuali yang betul2 paling hampir dan cerita yang betul2 hendak disampaikan.

Ada satu ketika kita pernah baca, bahwa membaca tulisan itu seperti melakukan sebuah perjalanan spiritual. Tak kiralah membaca novel atau cerpen itu seperti masuk ke dalam tubuh seseorang dan mengalami perjalanan batin si penulisnya. Makanya, membaca cerita sebenarnya boleh membantu kita memahami nilai-nilai kemanusiaan. secara tidak langsung ini, sedikit sebanyak mempengaruhi cara kita menilai orang lain.

No comments:

Post a Comment