Nuffnang

Tuesday, March 6, 2012

UNIKNYA PULAU SENTOSA, SINGAPURA









Bulan Mac kian menghampiri bermakna cuti sekolah akan bermula. Apa kata pergi bercuti untuk berjalan-jalan makan angin. Kita kalau ikutkan nak saje bercuti tapi kena berjimat cermat dengan cuti rehat, masih ada 10 bulan lagi untuk cover pelbagai aktiviti.

Memandangkan negara Singapura tidak jauh dari Johor Bahru, kita baru bercadang pada hujung minggu ke Kota Singa bersama keluarga. Tengah bercadang2lah nih...huhuhu









Singapura nih nampak je sebuah negara kecil tapi banyak tempat untuk di lawati. Antara tempat menarik yang pernah kita datang selain Universal Studio adalah Pulau Sentosa.

Yeaaaah! Kita terbang ke Pulau Sentosa sekarang. Ok landing sekarang...hihihi. Selamat datang ke Sentosa Island, Pulau yang penuh dengan keriangan. Cakap jek nak apa kat sini, semuanya ada, cuma sediakan duit yang secukupnye ya.







Bagi yang naik MRT, korang boleh turun dekat 3 stesen, either nak turun kat Resort Sentosa Station, Imbiah Station or Beach Station.

Tak susah pusing2 situ jugak...hihihi. Jarak antara setiap station ni taklah jauh mana, korang boleh jalan kaki jek. The first station yang korang akan jumpa bila masuk Sentosa Island adalah Resort Sentosa, Imbiah Station kat tengah-tengah and station terakhir adalah Beach Station.

So, firstly kita turun kat Palawan Beach. Antara tarikan yang ada kat sini adalah Animal & Birds and Encounters...









Then, dari Animal & Birds Encounter, jalan-jalan kat kawasan sekitar. Sampai la kita jumpa The Tourism Academy @ Sentosa. Jalan agak jauh kalau jalan kaki tapi boleh bus yang disediakan di situ.

Kat Palawan Beach ni pun ada Arid Garden, kalau rasa lapar, bolehlah singgah makan and melepak dekat Bora-Bora Beach Bar.

Dari Palawan Beach, kita teruskan perjalanan ke Siloso Beach. Kat sini ramai orang buat aktiviti macam main bola tampar, BBQ dan sebagainya. Banyak ikan duyung berjemur di pantai, spesis warna warni dari pelbagai negara....hahaha





Dari Siloso Beach, kita jalan lagi sampai Pantai paling hujung, Tanjong Beach. Kat sini ada jambatan gantung. Owh! Boleh naiklah ya kasi gayat2...hihihi. Nasib masa kita naik boleh control gayat pulak tuh :)

Dari Tanjong Beach, boleh tengok kapal-kapal lalu. Wah!...sangat romantik. Romantiklah bagi yang sedang bercouple, lainlah kita nak jalan sendiri. Hurmm...

Boleh panjat jugak menara yang ada kat sana. Kalau naik sampai atas, boleh nampak view Pulau Sentosa.Subhanallah cantik sesangat. Bagi pembaca jeles....hihihi

Next, kita naik tram dan balik semula ke Beach Station. Dekat Beach Station, banyak jugak tarikan yang ada. Antara yang popular kat situ adalah Song Of The Sea. $10 kalao nak masuk situ, kena masuk 1 hour early before the show.



No comments:

Post a Comment