Nuffnang

Thursday, July 12, 2012

London - British Muzium, Free Masuk!

Alhamdulilah. Aduyaiii kali ini kita dikelilingi mumia2 ratusan tahun dari pelbagai benua. Berjumpa  kita di entri kali ini dengan cerita2 dari benua Eropah hasil menyelongkar album yang terbiar hampir 9 bulan yang lalu. Ceh! Macamlah kena makan anai2lah sangat...hihihi.

Maklumlah, kita nih murid kreatif, ada je yang nak di tulis. Masuk bakul golek sendiri nampak...hahaha











Kita nih memang suka menulis, tetapi  kekadang2 merapu gak...hahaha. Masakan tidak, kalau dah tak mengikuti perkembangan semasa , maksudnya cerita dah basi baru kita nak kuarkan...hehehe



 



Yah! Kali ini kita nak mengimbau kenangan sewaktu di British Museum, London. Kelas ko Jah tak agak2 nak cite....wooot2. Sebuah muzium yang hebat mengenai sejarah dan budaya manusia.

Himpunan objeknya yang berjumlah melebihi 13 juta barangan, adalah antara himpunan muzium yang terbesar dan paling komprehensif dan berasal dari semua benua. Himpunan barangan dan mendokumenkan cerita kebudayaan manusia dari awal hingga kini. Hebat bukan?







Untuk mengenali sejarah ketamadunan sesebuah negara dan bangsa, rasanya tempat yang sesuai untuk dituju ialah muzium. Jadi kita tak lepaskan peluang menjelajahi dari  satu tingkat ke satu tingkat yang lain. Dalam  tak sedar 2 jam kita dalam bangunan tersebut. 





Masuk adalah percuma dari jam 10.00pg hingga 5.00pm. Bagi yang teringin ketempat tersebut sila lihat alamatnya di bawah.

British Muzium.
Great Russell Streje
London
WC1B 3DG
 Sila layari -  British Museum


 Masih segar dalam ingatan kita ketika itu, masa berada di British Museum. Ada beberapa ruangan bagi koleksi yang terdapat di dalam banyak benua. Kelas ko, hope Malaysia pun boleh buat seperti mereka juga.








Rasanya kalau nak belek satu persatu bahan pamerannya semalaman pun belum tentu habisku jelajah...huhuhu


3 comments:

  1. bestnye dpt jalan2 ke LOndon..
    nak pegi jgk..biler sis nak belanja neh? hi3

    ReplyDelete
  2. Yana : Skrg jgk kita pergi. Boleh? wakakak...dlm mimpi jek...hihihi

    ReplyDelete
  3. depa pi jajah tempat orang lepas tu bawak balik jadi harta depa ..ha ha ha

    ReplyDelete