Nuffnang

Tuesday, April 2, 2013

Berkat Hidup Dengan Memelihara Kucing

Selamat malam dan salam sejahtera semua, jam dah menunjukkan pukul 11.10mlm, mata belum mengantuk jadinya baik saya buat entri iya tak? Malam ini nak cite perkara yang baik2 dan membolehkan kita semua mendapat pahala serta ganjarannya di sana. Insyallah.



Masa solat isyak tadi tergedik2 Ciwawa meleset2 kat sejadah saya sedang bersolat. Ada baiknya kali ini saya nak cite tentang kucing...hihihi. Hamboooi!  mentang2 nko ternak kucingkan? hahaha. 

Pelihara kucing nih sangat baik sebabnya ianya salah satu antara sunnah nabi. Sesiapa bela dapat pahala sebab Nabi pun ada pelihara kucing juga. Kami ada bela pada mulanya sepasang ekor kucing spesis Ragdoll. Alhamdulilah menghasilkan baka sehingga 12 ekor. Tapi tak kesemuanya saya pelihara, adalah saya beri pada mereka yang berminat.



Kita sambung semula kisah Nabi dengan kucing, kalau silap bagilah komen sebab saya pun bercerita nih melalui pembacaan bila ada masa terluang.

Dalam suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Suatu saat, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. 




Tak ingin mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan meleset2kan dirinya  kepada Nabi. Sebagai balasan, Nabi menyatakan kasih sayangnya dengan membeli lembut ke badan  kucing itu.


 

Setiap kali Nabi menerima tamu di rumahnya, Nabi selalu mendukung Mueeza dan di taruh dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah, ia selalu mengeow ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti laungan suara azan. Bahkan kepada para sahabatnya, nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya menyayangi keluarga sendiri. Subhanallah!

Hukuman bagi mereka yang menyakiti atau menyiksa haiwan ini, Nabi menjelaskan bahawa hukumannya  adalah siksa neraka.

2 comments:

  1. nice info.. boleh bagi info tentang care memeliharanye

    ReplyDelete
  2. Insyallah nanti bila ada kesempatan saya buatkan entri ya Bintang Senja...:)

    ReplyDelete