Nuffnang

Saturday, June 22, 2013

5 Perkara Sebelum Datangnya 5 Perkara Dalam Diri

Salam untuk semua pembaca blog saya. Terima kasih banyak yang menyokong dengan tulisan saya di blog ini walaupun tidak seberapa.

Uwaaaaa! Kejapnya masa berlalu esok dah jumpa sabtu bermakna saya bakal berjumpa minggu yang baru. Kita nih selalu alpa banyak perkara, baik kesihatan, ibadah, kasih sayang dan bersosial yang perlu diperbaiki. Sambil membaca blog saya layanlah pic juadah saya berbuka puasa petang tadi. Biarpun masakan saya tak seistimewa masakan orang yang berada tapi menu sihat yang seadanya. Nasi ulam, acar ikan dan tempe goreng cicah sambal kicap. Cukuplah dan Alhamdulilah semuanya rezeki dari Allah. 




Jerebu yang melanda sebenarnya menyuruh saya muhasabah diri. Saya menarik nafas panjang. Sangat panjang. Dipendam lama-lama biar oksigen yang melalui bronkius dan bronkiul akan terus ke paru-paru.  Biar padat oksigen dalam salur darah.





Buat seketika saya memandang pada buku catatan harian merah pemberian Universiti yang sentiasa dikelek bila ada aktiviti. Itulah keja saya, A shortlist of a long list. Nampaknya masih banyak yang belum tercapai. Adooii!


Kita kadang lupa untuk merebutl lima perkara sebelum datangnya lima perkara dalam diri. Masa sihat sebelum sakit, Masa kaya sebelum datangnya masa sempit, Masa lapang sebelum tiba masa sibuk, Masa muda sebelum datang masa tua dan Masa hidup sebelum tiba masa mati. Ini buka saya yang memandai untuk berkata-kata dan menulis di blog ini tapi nabi Muhammad SAW yang menyampaikan pesanan untuk umatNya. Renung-renungkan dan sama-sama kita muhasabah diri. 




Apa yang ada dalam benak pikiran sekarang, Sungguh gembiranya minggu ini kalau dapat menjengok abah dan ziarah pusara ibu saya. Maklumlah, dah dua minggu ak menatap wajah abah. Dapat ziarah pusara mak pun jadilah.Itulah perasaan yang ada dalam diri ini sekarang.

Ok! Kena stop dulu. Mata dah kelat, bantal dah memanggil-manggil... hihihi. Insya Allah ada kelapangan saya menaip entri lagi ya.Jaga diri dengan tingkahlaku yang baik-baik.

No comments:

Post a Comment