Nuffnang

Wednesday, July 3, 2013

Tang Kuan Hill @ Songkla, Thailand

Salam untuk semua pembaca blog saya,. Alhamdulilah masih di beri kesempatan menaip blog ini dan juga pembaca blog saya masih di beri kesempatan untuk mengikuti blog ini. Sama-sama kita mensyukuri nikmat yang Allah beri pada hari ini dan merasai nikmat Ramadhan yang bakal tiba. Insyallah. 












Yah! Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya di Songkla, Thailand. Biasanya kalau ke Songkla sudah semestinya pengunjung tidak mahu melepaskan peluang untuk melawat salah satu tempat yang agak menarik iaitu Tang Kuan Hill. Bagi yang sudah sampai ke sana mesti cakap tempat tuh menarik. 













Tang Kuan Hill  terletak di Songkla. Rupanya kalau di Malaysia lebih kurang macam Bukit Bendera Pulau Pinang, hanya ada perbezaan sedikit di Bukit Bendera kita naik ke atas menggunakan cable car tapi di Kuan Hill, kita naik ke atas menggunakan Lift. Mula-mula lift nak gerak punyalah terkejut bukan ke atas tapi ke kiri...hihihi. Owh! Baru perasan lain ghopanya lift nih...hihihi. Jakun aku mula la keluar...hahaha











Dari atas puncak bukit  boleh melihat seluruh bandar Songkla. Dapat juga saya menikmati pemndangan dari atas Tang Kuan Hill  selama 1 jam sebelum kami turun semula. Harga serendah 30 bath@RM3.00 seorang dan kanak2 free of charge. Berbaloi-baloi...huhuhu
Puas saya meronda di puncak sana, tapi ada bau colok yang sangat kuat...huhuhu. Pak incik saya melarikan diri tapi 10 minit muncul semula sebab tak boleh tahan saya sibuk mengambil gambar sana sini...huhuhu. Fuyoooo bunyi loceng ding! dong! ding! dong! Petanda saya datang ler tuh...hahaha. Dekat puncak tuh adalah rumah berhala dengan di hiasi patung-patung dan lanskap yang agak menarik. Jadinya saya dok snap gambar, sapa yang lalu kita minta bantuan snap gambo. Suka aku je...hihihi. Bandaraya Songkla memang jelas di lihat daripada puncak ini dengan view laut dan pulau-pulau yang terdapat di sekeliling.

Sepas je turun dari bukit Songkla ni, kakak saya terus makan ice cream kelapa. Saya tak nak beli sebab sedang mengawal tahap kesihatan dimana urk asid asid tengah tinggi. Saya sekadar menjamah ice cream kakak saya. Memang sedap sebab dalam kelapa tu, ada isi kelapa,kacang,buah ceri, aiskrim vanila dan macam-macam lagi. Harga untuk satu ice cream kelapa ni 50 bath. Tak mahal tapi memang berbaloi sebab sedap dan isi dia banyak. Sesiapa yang pergi trip ke Thailand confirm cari benda ni lagi. Sedapkan!

2 comments:

  1. Dulu JM tak pergi Songkla..rupanya menarik jugak tempat ni yer..boleh la repeat hat yai nih :-)

    HRmmm..kalau naik cable car akan ada patung berhala tempat dorang semayang..kalau naik cable car mmg tak baloi..bg JM not recommend

    ReplyDelete
  2. salam ct,, apa kabar, bestnya dapat berjalan jalan ke Thailand dan serata negara. Nice blog ct.

    ReplyDelete