Nuffnang

Friday, January 17, 2014

Tasik Seri Alam

Subhanallah! Indahnya alam ini ciptaanmu Ya Allah. Subhanallah! Subhanallah! Itu perkataan yang mampu saya lafazkan. Cantikkan!

Saya terpandang di facebook mengenai satu lokasi sangat menarik terletak di Seri Alam then kuat mengatakan terletak di Johor Bahru. Tak puashati. Terus komen tuan punta facebook...hihihi







Saya dipahamkan kawasan ini tidak dibenarkan masuk kerana tasik tuh dalam sangat! Seri Alam memang dah tutup ke kawasan ini untuk orang awam.  

Pandangan peribadi tak payahlah masuk kalau hujan kot2 ada tanah runtuh dan sebagainya. Merbahaya dan tebing dia tinggi sangat dan tasiknya dalam sangat...huhuhu.







Sejak ada tragedi letupan di kuari pada 21 Julai 2013 yang melibatkan orang awam dan kenderaan kuari ini sudah tidak beroperasi. Boleh baca di sini 'Hujan Batu di Johor'.

Kawasan kuari di Seri Alam berubah menjadi bak medan perang dengan sekitar 20 buah kereta remuk akibat dihempap bongkah-bongkah batu yang berterbangan sehingga melibatkan kematian warga Nepal.




Siapa menyangkakan di tengah hiruk piruk bandaraya Johor Bahru wujudnya tasik buatan manusia kesan dari kerja-kerja letupan batu menjadi sebuah tasik yang cukup indah.

4 comments:

  1. tempatnya sangat cantik mungkin sebab belum tercemar dik pembangunan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anajingga ~ mmg cantik sgt tempat nih, tasik terlalu dalam so demi keselamatan awam tak dibenarkan. Tak tahu satu hari nnt ada pembangunan yg boleh dikomersialkan.

      Delete
  2. Slm.. Sy nk kongsi kit..tasik ni prtama kli lihat sekitar lbih 20 thun lepas.. Semasa tu mmg operasi. N yg last skli Sy g sbelom letupn dsyt tu brlku N msih operasi..
    Sy nk bg gmbarn yg Sy liht mse sblom opersi d hentikn..
    Dri.jln msuk Sy trus ke bbir lombong. Yg Sy dpt.liht ke dlm lombong tu.. Lori hntu yg pling besar . Hnya sebesr kotak mncis dn air lombong seluas songkok..
    Keadaan tu sy lihat dri atas..
    Jd sy dpt liht jika tkongan sbnyak cm gmbr ad skrg ni.. Sperti sesuatu akn brlku umpama stu bncana.. Skian.. Nurkilam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subhanallah, owh iya ker. Scary jugak tempat nih!

      Delete