Nuffnang

Saturday, March 28, 2015

Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor

Salam sejahtera dan selamat berjumpa kembali dalam tulisan saya kali ini. Huh! Dah lama ya saya tak posting entri dalam blog ini. Maafkan saya!









Alhamdulilah, seminggu sudah berlalu Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor. Sultan negeri tumpahnya darahku. Ampun tuanku.










Sukacita bahawa Istiadat Kemahkotaan Duli Yang Maha Mulia Baginda Sultan Johor Darul Ta'zim dan Duli Yang Maha Mulia Permaisuri Johor Darul Ta'zim telah diadakan pada  23 Mac 2015 yang lalu. 

Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar merupakan Sultan Johor Kelima dalam sejarah Johor Moden. Istiadat kemahkotaan ini berlangsung di Istana Besar, Johor Bahru. Dimana Sultan-Sultan Johor terdahulu ialah Almarhum Maharaja Abu Bakar, Almarhum Sultan Ibrahim Al Mahsyur, Almarhum Sultan Ismail Al Khalidi, dan Almarhum Sultan Iskandar. 






Kali terakhir istiadat kemahkotaan diadakan di negeri Johor adalah 55 tahhun lepas apabila Almarhum Sultan Ismail dan Almarhum Sultanah Aminah dimahkotakan pada tahun 1960.






Walaupun saya tidak terlibat dengan aktiviti semasa hari Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor namun tengaharinya kami keluar untuk melihat festival food di Dataran Bandaraya. Sempat singgah di luar Istana Bukit Serene untuk bergambar-gambar. Best!

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete