Nuffnang

Saturday, February 6, 2010

SYARAHAN ILMU : Y. BHG DATIN SERI FATINI YAACOB




Sabtu, ermm tiada aktiviti yang nak di buat bila dah petang ni so apa lagi capailah laptop dan broaddband. Nak menjengok anak pun, ermm...next week dia dah nak balik so duduklah rumah. Pagi tadi mengemas pasu-pasu bunga, buat sususatur semula, potong daun-daun dan ranting yang tak sepatutnya. Selesai basuh lantai depan, kemudian masuk rumah sapu dan mop lantai. Perggggghhhh! penat mokcik, dah macam bibik la pulak! hehehe

Semalam kat UTM ada program Syarahan Ilmu yang di anjurkan oleh PSZ. Biasalah kalau program sebegini Jabatan Perkhidmatan Maklumat tempat saya bertugas. Kalau program-program sebegini saya memang tak akan lepaskan peluang yang ada sebab saya paling suka membaca, so tambah lagi penulis buku yang pernah saya baca.

Semalam penyampainya adalah Datin Seri Fatini Yaacob yang merupakan karyawan tamu UTM dan penulis buku Natrah. Sebut buku Natrah dah 3x saya baca buku tersebut, saya pinjam dari seorang kenalan dari Pejabat Penerbit. Kalau kita menghayati plot cerita Natrah memang menyentuh hati. Saya kagum dengan kegigihan dan semangat jitu yang ada pada Datin Seri Fatini ketika melakukan penyelidikan buku tersebut. Keadaan beliau yang pregnant serta layanan Natrah yang acuh dan tidak ketika mula-mula bertemu beliau. Syabas datin, teruskan berkarya.

Semalam beliau datang bukan bercerita tentang Natrah tapi merupakan karya yang bakal akan keluar lagi iaitu Biografi : Y.Bhg Tan Sri Dato Ainuddin Abdul Wahid. Sekkarang beliau masih dalam proses pencarian maklumat dari orang ramai. Bagi saya bukan mudah untuk seseorang penulis untuk berkarya, tambah-tambah lagi yang berkaitan biografi. Ia memerlukan fakta yang tepat. Saya percaya buku biografi Tan Sri Ainuddin akan terlaksana atas kegigihan beliau sepertimana Natrah.

Saya pasti tidak akan melepaskan peluang membaca buku biografi : Tan Sri Ainuddin bila telah di lancarkan nanti. Apa yang saya nampak ianya lebih memperjuangkan kemelayuan dan islam yang sejati. Tungguuuu!

Dalam saya menghayati syarahannya semalam, rasa teringat dengan seseorang, Puan Noraini Yahya, di mana gelak tawanya yang serupa. Trade mark tu! hehehe

No comments:

Post a Comment