Nuffnang

Saturday, July 3, 2010

SAMPAI BILA?





Alhamdulilah awal pagi lagi dah hujan. Tambah dengan pagi sabtu ni hari tak berkerja. Duduk-duduk taip blog la ya...hehehe Pagi-pagi buka pagar depan rumah. Tengok sampah jiran sebelah bersepah sampai kawasan rumah kita. Agaknya waktu malam anjing tark-tarik. Kita perhatikan dari semalam sampah ni bersepah. Pening la kita memikirkan sebab dia agak kurang menjaga kebersihan. Kalau sampah sarap tu bersepah depan rumah dia sendiri tak apa la.

Ini kadang-kadang anjing gonggong sampai depan pagar kita. Tup! tup kita dah bersiap dengan pakaian nak gi pejabat (kira dah cun melecun la...hahaha) tengok-tengok pampers yang penuh najis cantik je parking depan pagar. Kita takkan nak wat bodohkan, lagi nak kuarkan kereta. Silap-silap haribulan terpenyek kat tayar...cetttt gelinya. Really memang geli dan tak nak pegang sebab anjing dah gonggong sana sini. Najiskan! Dah satu keja kita kena amik kayu dok tolak-tolak dan sembur dengan air. Hilang cun melecun dan mood kita nak gi opis...hehehe. Ketawa-ketawa gak tapi memang seriuslah perkara ni. Kita tak selesa dengan cara mereka. Iskkk! kotor la.


Masalahnya semua rumah ada sampah sarap termasuklah kita ni. Wal hal pemaju dah sediakan tong sampah yang berpintu dalam setiap dinding pagar. Ehh! peliknya dia tak gunakan, pastu main buang-buang camtu je. Apa salahnya ikat betul-betul dalam plastik. Peliknya dia tak sakit mata ke tengok sampah sepah sana sini. Woooi! sakit mata kita pandang la. Lalatnya jangan cite la. Cetttt! Satu lagi dia ada bina kolam ikan tapi memang tak terurus. Kira hangat-hangat taik ayam la, Rajin mula-muula je. Sekarang dengan terbiar, siap dalam kolam tu ada baldi, paip getah, tong, sampah sarapnya dan pokok yang tak terurus. Kita percaya tu tempat nyamuk membiak.

Bukan nak mengumpat atau mengata kita pun ada kolam ikan tapi uruslah dengan baik. Bila persekitaran rumah kita bersih, duduk pun rasa selesa. Air Kolam dia punyalah hijau pekat, kadangkala saya peratikan anak dia yang kecik tu boleh mandi manda dalam situ. Ya Allah seramnya!

Susah hati la kita, bila magrib sekarang ni ada nyamuk kat tingkat atas. Bila menonton tv je nyamuk terbang-terbang. Bahaya la! Nak tegur nanti tarik muka tapi sampai bila jadi tukang tolak sampah sarap depan rumah? Grrrrrrr! je kita dapat jiran camni.

No comments:

Post a Comment