Nuffnang

Friday, October 29, 2010

KADAR ANAK LUAR NIKAH DI MALAYSIA


Memandangkan hari ni jumaat, rehat panjang kita pun jelajah dalam internet. Dalam kita menjelajah terpandang satu artikel 'Statistik Anak Luar Nikah Di Malaysia'. Punyalah rajin kita siap taip buat jadual dan graf. Macam nak buat presentation bagai...hehehe. Terlebih rajin ko...hehehe.

Apa yang buat kita tersentap negeri Selangor mendahului negeri lain dan di ikuti negeri Perak, Kuala Lumpur, Johor (negeriku..adeh malunya, jatuh tempat ke 4), Negeri Sembilan, Pahang, Kedah, Pulau Pinang, Melaka, Kelantan, Perlis, Sarawak dan kadar paling rendah Terengganu.

Kalau kita perhatikan dari segi pengamatan Pulau Pinang adalah bandaraya besar tapi kadar sosial agak rendah. Takut dengan kadar graf di atas, kenapa ya anak-anak bangsa kita sampai sebegini?

Satu lagi Sabah kita tak nampak tersenarai dalam statistik tersebut, adakah tiada kelahiran luar nikah di sana? Hope tahun ini ada penurunan sebab kempen dan motivasi semakin berleluasa di sana sini moga kesedaran rakyat Malaysia menangai gejala tersebut.

Dah macam Datuk Sharizat kita menaip, lom lagi nak berucap...hahaha. Sikit jadilah kita membantu kesedaran. Insyallah perkara yang membawa kebaikan kita akan sebar-sebarkan.

5 comments: