Nuffnang

Monday, November 1, 2010

AKTIVITI MENYELAM SKUBA




Assalamualaikum!

Malaysia pesat berkembang menjadi salah satu destinasi penyelaman skuba terkemuka di dunia dan mempunyai salah satu habitat laut. Gandingan biodiversiti hidupan laut yang menakjubkan serta pulau-pulau yang menarik yang dilengkapi dengan pantai yang putih bersih dan air laut yang hangat telah memikat para penyelam untuk kembali berulang-kali.


Tapak-tapak selaman skuba yang popular di sekitar Malaysia menyediakankan pelbagai bentuk dasar laut termasuk terumbu karang, terumbu dinding, rumpunan batu karang serta tapak bagi selaman laut dalam dan selaman kapal karam. Selaman ke dalam laut hangat yang nyaman menjanjikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan dengan kepadatan hidupan marin eksotik beraneka warna yang sukar ditandingi di serata dunia.

Dari sekumpulan jerung hingga ke kumpulan besar ikan alu-alu dan pelbagai spesis penyu serta keganjilan ikan, pasti ada sesuatu yang menarik menanti anda. Tidak keterlaluan jika dikatakan setiap kali tinjauan di kawasan laut tropika Malaysia, jumlah spesis hidupan laut semakin bertambah.

Terdapat banyak pusat penyelaman skuba di Malaysia dan kesemuanya mempunyai kelengkapan yang sempurna serta diperakui agensi penyelaman skuba antarabangsa seperti PADI kerana mengekalkan standard keselamatan dan profesionalisme. Sememangnya kesemua kursus penyelaman skuba di Malaysia juga diiktiraf oleh agensi-agensi tersebut.

Sebaik sahaja anda lulus kursus menyelam skuba, pakailah kelengkapan selaman terkini yang boleh didapati di mana-mana pusat penyelaman skuba di sini. Hampir kesemua pulau di sini menawarkan jenis-jenis tapak selaman skuba yang bersesuaian bagi para penyelam yang mempunyai pelbagai tahap pengalaman – dari selaman skuba di laut yang cetek dan mudah hingga ke selaman kapal karam yang lebih rumit.

Memandangkan lokasinya di kawasan paling kaya dengan biodiversiti laut di dunia, Malaysia juga menawarkan pantai yang putih bersih serta pusat penyelaman profesional untuk keselamatan dan keseronokan para penyelam, sama ada yang mahir mahupun yang masih baru.

4 comments:

  1. hmm saya penggemar tegar skuba diving. baru cuba skali masa di redang bulan 6 lepas dan nekad utk amek lesen tahun depan lepas abis musim monsun...

    dunia di bawah sana sesungguhnya sangat indah..

    ReplyDelete
  2. MasZuber : wah! Bestnya...bgs2 xtbt yg baik tu...teruskan.

    Anak bujang akk baru nak berjinak2...akk dulu takde peluang dan pendedahan mcm ni dulu. takpelah bagi ank rasa...kita tumpang dgr cite dia...

    ReplyDelete
  3. Subhanallah.. cantiknya keindahan di bawah laut sana..

    ReplyDelete
  4. azieazah : Cantikkan ciptaan Allah...kita x nmpk dbawah nun ada lagi yg indah...

    ReplyDelete