Nuffnang

Tuesday, March 1, 2011

WANITA DAN AKHLAK

Kita selalu membaca ruangan sebegini dan terpanggil untuk meluahkan pendapat mengenai wanita. Kita tidak menyebelahi lelaki atau perempuan. Tepok sebelah tangan takkan berbunyi. Tak payah nak salahkan mana-mana pihak. Betul?

Kita tidak salahkan wanita dan lelaki 100 peratus. Ada perkara yang terjadi mungkin bukan disebabkan kehendak dan kerelaan wanita terbabit, tapi bagaimana pada wanita, dengan mudah dan merelakan maruah diri. Islam sudah mengangkat martabat wanita di tempat sebaik-baiknya, mengapa kita tidak menghargainya?

Nauzubillah... bagaimana sesebuah negara itu akan berjaya, makmur dan diredai Allah jika barisan pelapisnya rosak akhlak dan rapuh imannya. Pada masa itu juga, bersediakah kita semua untuk menerima apa jua azab dijanjikan Allah SWT.

Mulianya seseorang wanita itu bukan pada paras rupa tetapi pada akhlak, harga diri dan patuh segala larangan dan suruhan tuhan.

Wanita itu perhiasan dunia, maka jadilah kita semahal-mahal perhiasan supaya tidak semua orang boleh menyentuh, memegang dan memperlakukan kita sesuka hati. Pertahankan selagi termampu dan bersederhana dalam kehidupan. Mudahan-mudahan kita menjadi kaum yang sentiasa diberi perlindungan Allah SWT.

No comments:

Post a Comment