Nuffnang

Sunday, January 8, 2012

MENDIDIK DI JERIJI BESI


Tadi baru kejap kita menonton berita di TV1, antara berita yang di sampaikan buat kita rasa tertarik dan rasa bersyukur dengan kerjaya yang ada sekarang kalau nak dibandingkan dengan mereka.

Antara berita petang ini tugas guru yang mengajar jeriji besi. Kita terlupa ama guru2 yang di interview tapi ada 2 orang guru perempuan dan lelaki yang ke udara tadi.
Perkongsian dan pengalaman dari seorang guru lelaki yang sudah bertgas 16 tahun di sana, baginya cukup menyeronokkan berbanding mengajar di luar. Ada kereta yang dicalar dan kena pukul sehingga kea buat laporan polis. Baginya tiada masalah dan cukup menyeronokkan.

Berlainan pula dengan seorang guru perempuan yang baru bertugas 5 bulan disana, masih takut2 dengan para banduan. Dimana setiap langkah dia sentiasa memastikan banduan tidak mengikuti setiap pergerakannya.

Bagi kita dimana juga kita bertugas niat hendaklah betul untuk mendidik tapi bila alangkah mulianya antara 13 orang guru yang ditugaskan mengajar di penjara tersebut, secara tidak langsung mereka membentuk insaniah diri para banduan di dalam jeriji besi. Allahuakhbar besarnya pengorbanan guru2 tersebut.


2 comments:

  1. WB : Yup...betul tuh..mulia mereka tuh semua. Alhamdulilah

    ReplyDelete