Nuffnang

Monday, April 9, 2012

ABBY - MINTA ALLAH TETAPKAN HATI


Ahamdulilah, Subhanallah cantik ibu tunggal nih. 

Sekembalinya dari mengerjakan umrah di Tanah Suci Makkah pada pertengahan Mac lalu, Abby Abadi kini tampil dengan imej bertudung yang sememangnya sudah lama disimpan hasrat untuk berubah menjadi muslimah yang lebih baik. 

Sesungguhnya dia tahu menutup aurat adalah wajib. Bagaimanapun katanya, dia tidak mahu terburu-buru kerana mahu penghijrahannya itu kekal untuk selama-lamanya. Tidak henti dia mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi yang memudahkan urusannya ke Tanah Sudi dan sepanjang melakukan ibadah di sana. 




“Sudah lama saya mahu bertudung tetapi saya perlu pastikan yang saya benar-benar bersedia untuk melakukan perubahan itu kerana kita tidak boleh mempermainkan hukum Allah s.w.t. Saya juga tidak mahu bertudung kerana desakan orang lain, biarlah setiap perubahan itu dilakukan seikhlas hati saya.




“Bayangkanlah setiap hari saya melihat jenazah. Hati saya sangat terusik dengan rasa keinsafan menyelinap ke segenap ruang dalam tubuh ini. Janji Allah itu pasti bahawa setiap yang hidup pasti akan mati. Jadi kenapa kita perlu bertangguh untuk berubah ke jalan yang lebih baik.

“Belum pernah saya rasa sangat takut apabila teringatkan hari kematian tetapi kali ini perasaan saya amat berbeza. Tiba-tiba hati saya jadi gerun apatah lagi bila memikirkan sedikitnya amal ibadah yang dilakukan,” katanya.




Tambah Abby, kita perlu ingat lima perkara sebelum datangnya lima perkara.

Rebutlah peluang itu, masa sihat sebelum sakit, masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin), masa lapang sebelum tiba masa sibuk, masa muda sebelum datang masa tua dan masa hidup sebelum tiba masa mati.” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

Selanjutnya klik Hmetro.



No comments:

Post a Comment