Nuffnang

Thursday, April 26, 2012

JUJUR ITU INDAH

Subhanallah! Kita ada terbaca dalam satu artikel tentang jujur. Alangkah bagusnya kalau mansia dalam dunia nih bersikap jujur pada diri sendiri.





Dalam  kehidupan seharian sifat jujur adalah sesuatu yang lahir daripada hati yang ikhlas. Kejujuran membawa nilai yang baik dan besar serta sangat penting dalam hubungan setiap insan. Apabila melaksanakan amalan ibadah dan amal jariah mestilah disusuli dengan sifat jujur tanpa ada niat lain di sebalik apa yang dilakukan. 






Oleh itu, jangan sesekali sifat jujur itu dicemari dengan menggandingkannya pada nama Ilahi, seperti menyatakan jujur dan ikhlas kerana Allah, namun lain yang dihajati dan dilaksanakan. 

Sifat jujur dapat difahami juga sebagai sifat ikhlas, suci hati dan tulus ikhlas dalam perbuatan dan percakapan. 




Selain itu, jujur juga adalah sifat lurus dan keikhlasan hati dalam semua percakapan, perbuatan dan aktiviti yang dilakukan. Pendek kata, sifat jujur datangnya daripada hati. 

Sukar sekali untuk mencari orang yang bersifat jujur pada masa kini. Walaupun ada, tetapi pengaruh wang dan kebendaan menjadikan manusia sudah mulai melupakan kejujuran. 






Justeru, Umar bin Khattab pernah berkata: "Jujurlah, walaupun kejujuran itu boleh membunuhmu. Pada setiap orang yang tidak jujur, akan mempunyai dua penjaga iaitu air dan lumpur."

Jujur mempunyai pengertian yang besar dalam Islam. Ia adalah sebahagian daripada iman. Sebab itu, seorang yang tidak mempunyai sifat jujur adalah orang yang nipis imannya. Ini disebabkan iman dan sifat jujur berjalan seiring. Jika salah satu diabaikan, maka kedua-duanya akan hilang.


No comments:

Post a Comment