Nuffnang

Wednesday, July 25, 2012

Petua Maintain Segar Selepas Berbuka Puasa

Alhamdulilah!

Salam kembali untuk entri esok bersama pembaca entri nih.


Cepatnya masa berlalu. Hah! Esok dah masuk  5 hari  kita umat Islam berpuasa. Lainlah kawan kita tu yang kat Holland dah masuk hari ke 6. Grrrr! Jelez kita pada Cuxada, raya dululah tuh...hihihi.  

Berapa dah habis beli juadah untuk berbuka? Alahai nak buat camna la, dalam bulan posa nih, kuih yang jarang jumpa, lauk yang kita nak rasa, semua ada kat bazar Ramadhan. Apa yang perlu? Hulurkan duitnya je.







Alhamdulilah kita tengah tanam azam cuba tidak ke bazar Ramadhan hanya memasak apa yang kita inginkan dari air tangan sendiri. 

Itu pun ada sekali incik asben yang pergi hari ke 2 puasa sebab anak bujang kita nak makan ayam golek, kuih muih dan beberapa jenis air minuman. 






So macam mana puasa anda semua? Ada yang terponteng secara tak sengaja ke? Cuba cer...hahaha. Solat terawih kalau boleh lakukan sepenuhnya tak dapat di masjid lakukan di rumah. Bagi mereka yang konsisten teruskan, itulah sebaik-baik amalan di bulan yang penuh berlipat ganda pahala ini.


 



Kita nak share petua cara nak mantain segar lepas berbuka. Caranyer jangan minun ais masa berbuka. Seeloknya minum air suam dulu sebelum belasah semua yang dah tersedia tu. Jangan lupa minum teh o suam. Nanti badan tak rasa lemah bila perut penuh kekenyangan.. Tak caya? Cuba la sendiri.


No comments:

Post a Comment