Nuffnang

Thursday, August 16, 2012

Mawar Di Pusara Nenda & Bonda

Syukur Alhamdulilah!

Kembali menulis dalam blog ini, selagi mampu kita mampu berdaya mengetuk keyboard selagi itulah terus menulis diblog ini. 

Minggu lepas kita ada pulang ke kampung, sebelum sampai rumah abah sempat singgah ke pusara mak dan nenek. Terasa sedih dan sayu rasa hati ini, tambah tengan bulan Ramadhan bakal menjelangnya Syawal. 6 Tahun uols mak kita pergi meninggalkan kami buat selamanya.  Redha apa yang berlaku.









Sewaktu  kita melangkah ke pusara mak, dan nenek yang bersebelahan, suasana agak sunyi,. Kelihatan seorang lelaki sedang membersihkan persekitaran kubur ahli keluarganya.

Nak je bercakap dengan dua pasang nisan yang dok tegak berdiri tegak dan menyepi diri tapi tak mungkin hanya Al Fatihah yang mampu  kita berikan buat mak dan nenek.








Kita tengok pohon kemboja yang jaraknya tidak jauh dari kubur mak dan nenek mengeluarkan bunga yang lebat dan gugur ke tanah. Tergerak dalam hati nak beli pokok bunga lagi seperti tahun2 yang sudah.

Tiada bakti yang terindah di pusara ini sekadar menanam pokok bunga mawar untuk berzikir di pusara mereka.

Al Fatihah buat bonda Hjh Tuminah binti Hj Kasan dan nenda Satirah binti Hj Wahid, mudah-mudahan mereka berada di sisiNya. Amin.



No comments:

Post a Comment