Nuffnang

Monday, December 31, 2012

Belangkas Makanan Eksotik @ Anjung Muara Tg Langsat

Alhamdulilah, selamat petang sabtu semua. Sementara bersembang dengan anak2 dan tukang repair bilik air  yang bernama Tamlin sempat saya menaip entri.







Mengimbas kembali kenangan bersama keluarga pada hari jumaat 2 minggu yang lepas. Makan yang penuh dengan kasih sayang. Rezeki Allah untuk memberi peluang saya bersama keluarga tersayang. Adik kita yang menetap di Terengganu balik ke sini, kita pun ambillah cuti rehat. Kita tahu dia pernah cakap pasal makan belangkas yang pernah kita ceritakan dalam entri sebelum ini.






Malam sebelum tido, kita dah order belangkas untuk diberi kepadanya tapi bila  tengahari nak pergi Tg. Langsat semua nak ikut...huhuhu. Dan dengan rasa happynya kami pergi dengan 3 buah kereta.





Masing-masing yang pergi kaum ibu dan anak-anak serta ibubapa saya. Pada mulanya bukan tak nak bawa semua kesana memandangkan hari jumaat, kali abah saya dan cucunya yang lelaki sanggup bersolat jumaat di masjid Tg.Langsat....hihihi






Biar pun tempat yang kita kunjungi sebuah gerai sederhana yang terletak dipinggir pantai namun cukup damai dan menyelerakan. Senang kata saya dan pengunjung yang datang boleh makan sampai lebam....hihihi. Berpeluh2 muka....hihihi. 






Actually bukan senang nak dapat makan makanan eksotik sebenarnya tapi kita dah jumpa lubuknya....hihihi. Jadinya sesiapa yang teringin makan belangkas, ketam, udang, ikan dan pelbagai lagi yang fresh dari laut bolehlah contact :

Anjung Muara
Tg Langsat
Pasir Gudang
Johor Bahru
Hp No : 0177607115/0177715037/Pn. Wati






Telan air liur kejap, ingat balik masakan ketam dan udangnya yang terasa manisnya...hihihi. Yelah sekarang nih, belangkas bukan senang nak cari kecuali tempat2 yang tertentu yang tahu saje. Pernah masuk tv lagi cite bab makan belangkas nih. Glamour juga belangkas nih. 





Tempat nih agak sunyi tapi pelanggan tak putus yang datang dan pergi termasuk pekerja2 pelabuhan di Tg Langsat yang makan tengahari di situ. Kalau nak merasai pelbagai jenis makanan kena pergi awal sikit, kalau tak, korang tak sempat nak merasa nak makan belangkas dan makanan exotic lain. Memandangkan saya nih duduk jauh sedikit dari tempat ini so kalau tekak teringin nak makan call aje dulu, suruh Wati simpankan stok untuk kita orang.

Selain daripada menu belangkas, Anjung Muara turut menyediakan Asam pedas pelbagai jenis ikan, udang masak sambal, sepit ketam goreng berlada, belalangkas goreng berlada, ayam goreng dan pelbagai jenis lagi. Semuanya segar dari laut. 

Harga jangan risau memang sangat berpatutan. Saya bagi 4/5 bintang :)


6 comments:

  1. salam puan ct rasanya kpg pengkalan pantai tu tak wujud kot. saya dah cari sampai sesat2 siap masuk highway desaru..gerai tu kat kpg tg langsat. masuk je jalan terus..dan bukan di pasir gudang. anyhow memang ok le tempat tu...malam2 pun ada ikan bakar kat kedai depan sikit. TQ ye puan for d info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pegi ikut highway baru...senai-desaru tapi masuk simpang pasir gudang...terus je jumpa pelabuhan dan belok kiri....terus je masuk kg dan belok kanan jumpa gerai nih...

      Delete
  2. Sebenarnya nama kampung ni Kg.Tg.Langsat, dalam kawasan Pasir Gudang tapi bukanlah di bandar Pasir Gudang.Kalau naik bas, boleh ambik bas di kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang.Kalau nak tengok pokok kayu ara yang entah berapa puluh tahun umurnya pun ada di situ.

    ReplyDelete
  3. Masih ada lagi ke tempat ni?saya call nomb atas tu tak dapat

    ReplyDelete
  4. Masih ada lagi ke tempat ni?saya call nomb atas tu tak dapat

    ReplyDelete