Nuffnang

Wednesday, November 20, 2013

Misteri Villa Nabila

Kisah Villa Nabila ini sebenarnya pernah saya buat entri sedikit masa dahulu. Kalu tak silap tahun 2012 selepas melihat Mazidul Akmal Sidek buat entri.

Saya nak simpan kisah-kisah misteri ini sekadar untuk dijadikan bahan bacaan ringan. Ini yang saya petik dari Utusan Malaysia.





Sebuah banglo terbiar dikenali sebagai Villa Nabila di Jalan Skudai di sini menjadi tumpuan ramai apabila seorang remaja lelaki dilaporkan 'hilang' selepas memasuki premis itu bersama beberapa rakannya awal pagi ini.
 
Mohamad Izzat Izzudin Husin, 16, sebelum itu tidak pulang selepas keluar rumahnya di Kampung Hajah Hasnah Majidee di sini sejak Sabtu lalu.

Ibunya, Norhayati Mohamad, 38, kemudian menghubungi rakan anaknya yang memaklumkan remaja itu telah pergi ke banglo berkenaan bersama beberapa rakannya.

Timbalan Ketua Polis Johor Bahru Selatan, Supritendan Abdul Samad Salleh berkata, ibu remaja tersebut telah pergi mencari anaknya di banglo berkenaan malam tadi.

"Selepas gagal menemukan anaknya, wanita terbabit membuat laporan di Balai Polis Danga Bay pukul 1 pagi," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini hari ini.

Abdul Samad berkata, sepasukan polis termasuk Unit Anjing Pengesan serta pasukan Bomba dan Penyelamat telah menjalankan operasi di banglo itu tetapi gagal mengesan remaja berkenaan.

Beliau yang mengklasifikasikan kes itu sebagai orang hilang turut menafikan khabar angin yang tersebar di laman sosial Facebook bahawa terdapat 23 remaja hilang manakala tujuh lagi berjaya keluar selepas memasuki banglo berkenaan.

Menurut Abdul Samad , pihaknya hanya menerima satu laporan polis berhubung kejadian itu dan menggesa orang ramai tidak menyalurkan maklumat tidak tepat sehingga boleh mengelirukan pelbagai pihak.

Dalam pada itu, difahamkan, keluarga Mohamad Izzat turut mendapatkan khidmat ustaz dan pengamal perubatan Islam bagi menjejaki remaja berkenaan yang dikhuatiri telah 'disembunyikan'.

Tinjauan Utusan Malaysia di lokasi kejadian mendapati orang ramai mula berada di pekarangan pintu masuk banglo tersebut sejak malam tadi hingga menyebabkan kesesakan lalu lintas sejauh kira-kira dua kilometer.

Villa Nabila yang mempunyai tiga buah bangunan yang sudah usang itu dianggap penduduk sebagai berhantu dan kewujudannya sejak 40 tahun lalu sering dikaitkan dengan pelbagai kejadian mistik sehingga menjadi tumpuan orang ramai, khususnya pengkaji aktiviti paranormal.

Sementara itu, salah seorang remaja yang turut sama ke banglo berkenaan, Megat Irfan Abdullah Shariman, 16, berkata, dia bersama kira-kira 30 rakan lain masuk ke premis berkenaan pukul 12.30 tengah malam tadi.

"Kira-kira 20 minit di situ, beberapa rakan saya tiba-tiba diserang histeria sebelum kami bergegas turun dan pergi ke Masjid Kolam Air untuk mendapatkan bantuan orang ramai.

"Selepas itu kami semua bersurai, tak sangka pula ada yang hilang kerana saya sendiri kurang mengenali dia (mangsa)," katanya.

Seorang lagi remaja, Junaizi Rafifi Jamaluddin, 13, mendakwa, terdapat dua kumpulan pergi ke banglo terletak di kawasan atas bukit berkenaan.

"Saya masuk dengan sembilan rakan dan sebaik sahaja turun barulah ada rakan beritahu ada yang tertinggal di atas tetapi saya sendiri tidak kenal remaja tersebut," katanya.

Sementara itu, usaha wartawan untuk menemu bual Norhayati gagal apabila wanita berkenaan terus beredar menaiki kereta selepas memberi kenyataan di Balai Polis Sentral di sini kira-kira pukul 2.30 petang.

Kredit to Utusan Malaysia.

2 comments:

  1. "Benda" dok diam jgn kita g kacau atau tegur..nanti dia ikut kita bertahun2 lamanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak2 nih dh tak ada xtbt agaknya Abil. Ingt nak suruh cuci toilet rumah akk nih agak2 dorang nak tak...? Rumah kosong pun sibuk masuk ramai2...huhuhu

      Delete