Nuffnang

Friday, December 20, 2013

Hidup Biar Jujur

Tengahari nih rehat yang agak panjang, aku tak keluar kemana-mana. Kalau keluar confirm $$$$ akan berterbangan...hihihihi. Moralnya duduk diam-diam dalam pejabat. 

Adalah sekadar keluar membeli makanan kemudian masuk pejabat, then makan terus solat zuhor. Sementara menunggu jam 2.45ptg banyak perkara yang boleh aku lakukan dengan berfaedah. Antaranya nih tengah taip entri dalam blog...hahaha. Ketawa sopan ya...kuikuikui




Sebelum aku tergerak menaip entri nih sebenarnya aku baca hmetro online dan sambil2 tuh berfacebook. Sempat aku menyapa sahabat aku, Roselawati yang sedang menunaikan ibadah umrah. Walhal yang upload pic tuh suami dia, tak kisah perkara yang baik apa salahnyakan. Wati sahabat aku menyapa kembali dengan menggunakan akaun facebook suaminya. Syukran dan rasa terharu. Alhamdulilah rezeki aku agaknya tengahari nih.

Seperkara lagi yang aku baca dalam hmetro buat aku nak buat entri dalam blog ini. Rasa tersentuh dan boleh dijadikan contoh dan tauladan untuk semua orang. Bagi aku hidup akan aman dan tenteram bila kita bersikap jujur. Jujur pada Allah dan manusia. Biar pun di pandang rendah kerjaya sebagai tukang kasut, namun insan bernama Shahrizal Shahrani mempunyai sifat amanah dan kejujuran dimilikinya.

Nampak perkara ini sangat kecil tapi dia sanggup menyewa stor dengan bayaran RM200 sebulan bagi menyimpan  kira-kira 600 pasang kasut pelanggannya yang tidak dituntut sejak empat tahun lalu.

Kita patut mencontohi orang yang sebegini untuk mendidik diri dan ahli keluarga. Insyallah..


No comments:

Post a Comment