Wednesday, December 8, 2010

KHASIAT BIJI APRIKOT DAN PUCUK UBI



Kita ni bukanlah doktor jadi terpulang pada anda yang membaca untuk terima atau tidak tentang perkara ini.

Beberapa bulan lepas kita ada layan astro pasal penyakit kancer. Kalau tak silap dalam Bio-Halal. Dalam rencana tu ada kesah seorang doktor yang dah kena kancer dikaki, kalau tak silap dia cuba membunuh diri sebab dah tak tahan sakit sangat. Kita macam ingat-ingat lupa pasal rencana tu tapi ntah macam mana dia dah suntik sejenis vitamin B17 hingga overdos ke kaki dia agar cepat sikit mati. Tapi ntah macam mana dia tak mati sebaliknya kancer dikaki dia bertambah pulih pula. Jadi dia teruskan guna vitamin tu dan kalau tak salah dalam rencana tu kata dia dah sembuh.

Tapi dalam rencana tu juga mengatakan yang bidang perubatan tak iktiraf penemuan dia tu dan bila dia suruh buat penyelidikan dia orang tak mahu. Jadi ringkasannya ada mengatakan vitamin B17 ini adalah ubat kepada penyakit kanser tapi bidang perubatan tak mahu menerokanya sebab boleh merugikan industri perubatan.

Dalam rencana tu kata B17 ni paling tinggi terdapat secara semulajadi dalam biji Aprikot. Sejak tu kita selalu berkata manAlah nak cari biji aprikot ni tapi akhirnya jumpa juga. Rasa memang pahit giler. Jadi apa salahnyakan kita mencuba bukan rugi apa-apa pun cuma biji Aprikot ni mahal sikit sebab susah nak dapat.

DoktorKerbs kata, kalau sehari makan 7 biji aprikot boleh mengelak kita dari terkena penyakit kanser.

Satu lagi sayur kampung yang paling kaya B17 adalah pucuk ubi. Jadinya cuba makan pucuk ubi dalam seminggu sekali, bukan susahkan? Pasar tani, pasar harian dan pasar malam pun mudah dapat. Tak tahu pulak manalah tahu kalau-kalau kat Jusco ada...hehehe

Kenapa kita nak sangat tulis ni? Sekadar hanya nak kongsi sedikit info. Kalau nak tahu lebih mendalam cari je dalam google pasal B17. Ilmu yang baik tak salah untuk kita kongsi bersama. Insyallah.

5 comments:

  1. Kita masuk blog awak hari hari sebab awak rajin update, juga curi nak dengar lagu RAPUH by OPICK tu...:)

    ReplyDelete
  2. azieazah : Bukan masuk je...ddk terus pun takpe...hehehe

    ReplyDelete
  3. Bagus info ni. Kita pun baru je tahu pasal biji apricot ni lepas buat screening breast cancer kat PSZ kelmarin.

    Kat psar tani Larkin, ada satu makcik tu jual barangan kesihatan. Antaranya, biji aprikot. Mak kita beli, 1 kilo RM 50. Ada yang 1 kilo RM100 ++ pun. Makcik tu cakap makan 7 biji pagi dan 7 biji malam, selawat sebelum makan tu. Insya allah dijauhkan dari sakit kanser.

    ReplyDelete
  4. inachomel : Ya mmg bagus. yela kita sebagai manusia kena berusaha yang terbaik...kalau beli online RM100/kg

    ReplyDelete
  5. Vitamin B17 bkn hanya terdpt dlm biji buah aprikot tetapi jg dlm buah plum/prune..sila dptkan melalui https://www.facebook.com/primadonasarimah

    ReplyDelete