Nuffnang

Saturday, January 15, 2011

KEINDAHAN TROPIKA


Bertemakan 'Keindahan Tropika,' Festival Bunga dan Taman Putrajaya (Floria 2010) yang kali ketiga penganjurannya tahun ini akan mempamerkan kelainan dengan menampilkan koleksi terbesar Heliconia (Bunga Sepit Udang) yang belum pernah ditunjukkan di Malaysia dalam suasana taman.

Presiden Perbadanan Putrajaya (PPj), Tan Sri Samsudin Osman berkata, setiap sudut laman dan ruang pameran akan dihiasi bunga Heliconia yang mempunyai lebih 150 spesies di dunia.

“Malah Heliconia yang banyak di Asia Tenggara, dipilih sebagai bunga tema bagi Floria 2010 kerana kepelbagaian spesies bunga itu yang begitu sinonim dengan cuaca tropika di negara ini,” katanya.

Floria 2010 berlangsung selama sembilan hari bermula Sabtu depan hingga 18 Julai ini di Persisiran Tasik, Presint 2, Putrajaya menampilkan 400,000 jenis bunga hiasan beraneka warna, tumbuhan herba, pokok liar dan hiasan laman unik serta menarik.

Tema Keindahan Tropika dipilih bersesuaian dengan usaha mempromosikan Putrajaya sebagai `Bandaraya Dalam Taman' dan `Bandaraya Berbunga' selaras hasrat kerajaan menjadikan Putrajaya sebagai bandar hijau.

Samsudin berkata, dijangka lebih 500,000 pelancong tempatan dan asing menghadiri festival kali ini dengan penyertaan 10 negara seperti Indonesia, United Kingdom, Australia, Jepun, Kanada, Taiwan, Belanda, New Zealand dan Serbia yang turut mempamerkan landskap, taman dan gubahan bunga masing-masing.

Festival berkenaan dibuka secara percuma dari jam 9 pagi hingga 10 malam setiap Isnin hingga Khamis dan dilanjutkan sehingga jam 12 tengah malam pada Jumaat serta hujung minggu.

Selain itu, katanya, festival berkenaan akan turut memberi peluang kepada pengusaha dan pembekal bunga serta landskap untuk mempamer dan memperkenalkan produk mereka di samping membuka peluang perniagaan pelbagai pihak dalam industri landskap, hortikultur dan perkebunan.

"Sebagai usaha penambahbaikan penganjuran, kita akan menyediakan sebanyak 45 ruang perniagaan berkonsep bazaar taman berbanding 30 ruang tahun lalu dan semuanya sudah ditempah," katanya.

Floria diperkenalkan buat pertama kalinya pada 2007 dan kini ia dijadikan acara tahunan yang menjadi komitmen Perbadanan Putrajaya dalam usaha membangunkan Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan sebagai `Bandar Dinamik'.

Sumber : Bharian

No comments:

Post a Comment