Nuffnang

Tuesday, April 3, 2012

CUKA EPAL @ APPLE CIDER

@ Rumahku Syurgaku


Kita nak menukar corak minuman bila usia kian berganjak. Cuka epal atau lebih dikenali apple cider sangat elok di minum setiap hari. Rasulullah pun mengamalkannya. Cuba baca kat bawah.





Bersabda Rasulullah S.A.W., ” Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL. Ya Allah berkatilah pada KHAL, sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku dan jangan terputus KHAL dalam suatu rumah.” (Hadis Muslim 2052, Ibnu Majah 3318). 


Untuk menghilangkan kelemumur:

Campur 1 sudu untuk sukatan 1 cawan air , gunakan untuk bilasan terakhir selepas menggunakan syampu dan kemudian bilas, lakukan 2 kali seminggu.


Untuk turunkan berat badan: 


Letak 2 sudu cuka bersama air 3 kali sehari sebelum makan.


Untuk merawat jerawat: 


Selain minum, boleh dijadikan toner, biarkan 10 minit kemuadian  bilas. Lakukan 3 kali sehari.


Untuk menghilangkan selulit: 

 
Untuk sapu di tempat bermasalah, lakukan urutan 2 kali sehari.



Pada 1970-an, epal cuka cider menjadi popular sekali lagi, kali ini oleh para penyokong yang telah membaca buku Jarvis 'dan menyarankan bahawa cuka sari apel bersama dengan rumput laut, vitamin B6 dan lesitin boleh membantu orang menurunkan berat badan dengan mempercepatkan metabolisme dan membakar lemak pada lebih cepat tingkat.


Dikatakan bahawa cuka epal sangat membantu dalam penyakit seperti sembelit, sakit kepala, arthritis, tulang lemah, gangguan pencernaan, kolesterol tinggi, diare, eksim, mata sakit, kelelahan kronik, keracunan makanan ringan, rambut gugur, tekanan darah tinggi, obesitas, bersama dengan serangkaian penyakit lain.


Tak susah pun kalau nak beli cuka epal nih, mana2 pasaraya berhampiran pun boleh didapati. Incik Giant kan ada jual :)


4 comments:

  1. Ayu : Sama2 kasih ya..hi3

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian maklumat. saya tergerak hati untuk beli apple cider ni. tp tak tahu macam mana nak consume. bila google2 terjumpa blog ini.. TQVM

    ReplyDelete
  3. Salam..Tumpang lalu. Ingin mendapatkan cuka epal yg diimport dr Turki? Cuka epal Kemal Kukrer terhangat dipasaran! Layari cukaepal.blogspot.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete