Nuffnang

Thursday, December 6, 2012

Menginap di Swiss Belinn Hotel @ Batam

Alhamdulilah, syukur dengan apa yang saya kecapi hari ini berbanding semalam. Hari ini kita cuti rehat di rumah, mencuci kain baju kotor yang di bawa balik dari berjalan dan mengemas rumah yang di tinggalkan selama 2 hari, selebihnya banyak tido...hihihi. Simpan tenaga esok hari rabu aku nak kejaaaaa...huhuhu

Masih nak menulis perjalanan saya ke Pulau Batam. Sebenarnya dari Terminal Feri Batam saya menyeberang laluan jambatan ke Batam Centre Mall untuk mendapatkan teksi. Kalau menaiki teksi dari Terminal Feri Batam agak mahal. Selesai bershopping dari Batam Centre Mall- Restoran Nasi Padang dan Swiss-Belinn Hotel kami dikenakan bayaran IDR 60,000 @ RM20.00, mereka siap menunggu kami makan di Restoran Nasi Padang dalam masa 1 jam. Murahkan!

Dalam perjalanan yang cukup bermakna selama 2 hari yang lalu, saya berkesempatan menginap di Swiss-Belinn Hotel yang terletak di Jodoh, Batam.

Pada awalnya saya merancang untuk menginap di hotel yang terletak di kawasan pinggir pantai tapi memikirkan sukar untuk kami pergi dan balik untuk bershopping dan sebagainya, saya menukar kepada hotel ini. Tapi ternyata memang berhasil, saya  menginap di Superior Room dengan harga IDR450,000 @ RM150.00.

Walaupun hotel ini sentiasa penuh dengan pengunjung, jadinya bagi yang ingin menginap di sini sila buat tempahan awal. Caranya tidak susah hanya call untuk tempahan, hanya tinggalkan nama dan no. hp sudah memadai.

Swiss-Belinn Batam
Jl. Prambanan No. 1 Jodoh
Batam , Indonesia

Tel    :
+(62-778) 430 500
Fax   :
+(62-778) 431 500

Ini adalah kali pertama saya menginap di Swiss-Belinn Hotel sebelumnya saya pernah menginap di Palace Pacific Hotel awal tahun 2011 lalu. Bezanya adalah Palace Pacific Hotel berbentuk sebuah kapal yang tersergam indah.  Sejauh saya memandang disekitar lobby kita akan merasakan perpaduan warna grey dan merah yang cukup mendominasi diantara warna-warna lainnya.

Staff hotel sangat ramah dan cukup cekap melayani para tamu yang akan checkin dan akan checkout. Saya  menunggu 30 minit untuk mendapatkan kunci bilik kerana guest kebanyakkan lewat untuk checkout. Mendahulukan ibubapa dan adik beradik yang lain checkin terlebih dahulu berbanding dengan saya yang tiada anak kecil. Alhamdulilah! Saya di tempatkan di Superior Room jugak tapi bezanya bilik mandi kami lebih eksklusif yang mempunyai bathup. Saya tak guna jugak berbanding anak2 yang gemar menggunakannya...hihihi

Semasa checkin saya di minta dokumen passport untuk semakan serta deposit IDR200,000, jangan risau lepas checkout duit akan di kembalikan dan boleh bershopping lagi sampai lebam...hahaha

Biliknya cukup luas dan masih didominasi warna krim dan coklat. Tempat tidurn dan perabut yang menarik, TV nya berupa LCD dengan penerimaan channel tv yang sangat baik, dan lantainya berkarpet warna warni. Pemanas air untuk membuat kopi dan teh berfungsi dengan baik. Mini bar dikamar itu juga menyediakan beraneka pilihan minuman dan kekacang.

Pemandangan dari tingkap bilik kami ini terbagi dua bahagian. Satu view menghadap Planet Hotel dan view lainnya menghadap swimming pool dan sekolah. Walaupun tidak mendapatkan kamar dengan pemandangan menghadap ke laut, tapi saya sangat selesa.

Kolam renang hotel ini berada di basement. Dari kolam renang yang tidak terlalu besar, kita boleh melihat gym yang terletak bersebelahan.

Sarapan pagi  di restoran yang terletak bersebelahan sebelah kiri kaunter receiptionist. Pilihan makanannya bervariasi dan rasanya juga sedap. Yang kurang bestnya di sana mesti tidak ketinggalan jeruk, mungkin tradisi orang Indonesia. Tak minat!

Satu lagi kelebihan  Swiss Belinn Hotel ini adalah lokasinya berhampiran dengan dengan Mega Mall Batam, Nagoya Shopping Centre, Ramayana Shopping Mall, Samarinda Shopping Mall dan Pasar Jodoh. Kalau naik teksi dari hotel dikenakan bayaran sekitar IDR40,000 @ RM13.00 dan sekiranya bijak mendapatkan teksi di luar perkarangan hotel hanya di kenakan bayaran IDR25,000 @ RM8.00. Pilihlah ya!

1. Kak, nanti put n3 tentang tempat shopping ya!!! Dalam dilema dah samada nak ke Karimun island or Batam next year.... hehehe

2. zana-norzana : Hehehe...Boleh2...kena wat solat istiharah nih...kikiki

3. seronoknya dapat stay di hotel macam ni.. worth it the price. berbaloi2.. pernah dulu menginap di tanjung balai.. hotel pun macam ni.. murah but the facilities ni best..

4. Azian : Mmg murah dgn nilai duit kita RM150 @ IDR 450,000...kalau kat sini dpt bajet hotel..kikiki