Tuesday, January 22, 2013

Jangan Bersedih, Sesungguhnya Allah Bersama Kita

Selamat malam minggu pembaca blog saya. Alhamdulilah berjumpa lagi dalam tulisan saya yang tidak seberapa ini. Syukran!




Saya selalu terpikir orang yang senang hidupnya dengan rumah yang besar dan kereta yang besar mesti hidupnya senang tapi kadangkala sebaliknya masalah lain yang timbul. Owh! Saya tersalah sangka rupanya selama ini seperti juga orang lain pikirkan. Bahkan mereka yang tinggal dipondok buruk mereka lebih lena dan lebih selesa kehidupannya. Subhanallah Allah maha adil memberi nikmatNya, jika Allah mahu memberi kebahagiaan kepada seseorang tiada orang yang boleh menahannya.

Allah mengatur perjalanan hidup kita tapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dengan kehidupan kita. Hari ini bila kita ditimpa musibah, kita mengeluh kesah seolah2 menyalahkan takdir tuhan. Kita selalu lupa padaNya!

Bila kita bijak melihat diri kepada dimensi akhirat, sebenarnya kita perlu serahkan segala urusan dengan Allah. Dunia ini sangat kecil dan kehidupan ini sangat luas. Manusia yang diuji dengan kesusahan didunia Allah akan celupkan dirinya kesyurga untuk seketika merasa nikmat Allah. Subhanallah!
 
Mengingatkan diri saya sendiri untuk cuba jangan duduk termenung mengenang nasib diri, kita mampu dan boleh melakukan segalanya tapi percayalah ada tempat paling istimewa kita disisiNya, ingat ya bukan sekarang tapi diakhirat kelak yang kekal abadi. Hanya mereka yang melalui keperitan dan ditimpa masalah memahami erti sebuah kehidupan.

Jangan bersedih, serahkan hidup kita kepada Allah dengan rasa redha. Lihatlah kehidupan ini secara keseluruhan. Pejamkan mata, bayangkan tempat kita dilahirkan dan tempat tinggal kita sekarang. Bandingkan dengan mereka yang jauh kedudukannya dibawah kita. Bersyukurlah....!

Terimalah ketentuan ini dengan redha pasti ada hikmahNya yang tersembunyi. Sekian tulisan saya malam ini, moga kita sama2 menjadi orang sentiasa memahami dalam mencari jalan kesempurnaan hidup. Insyallah.


4 comments:

  1. Alhamdulillah ... bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan untuk kita, InsyaAllah...

    ReplyDelete
  2. Chik Att : Insyallah...bagus kalu pk camtu dik...syukran

    ReplyDelete
  3. DIA itu Maha Adil. Kita jer kadang2 lupa untuk merasa syukur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuh, kita nih sellau lalai..lupa nak terima kasih pada dia..

      Delete