Nuffnang

Sunday, January 20, 2013

Wajah Terindah Ibu

Selamat berhujung minggu semua, sementara masa terluang ini sambil melayari Airasia, alangkah baiknya saya menulis dalam blog ini sebagai sedikit panduan bersama.

Kalau kita menghayati bait-bait lagu Allahyarham Sudirman yang cukup menyayat hati. Ayah dan ibu itulah permulaan kami. Dapat melihat bulan dan matahari. Tersentuh hati saya!





Untuk pembaca blog saya, buruk dan keji mana pun ibu kita. Dia tetap ibu kandung kita semua. Doakan ibu kita sentiasa tidak kira yang masih ada atau sebaliknya. Jangan sesekali derhaka dan rajin sedekah AlFatihah buat ibu masing2. Bagi yang masih ada ibu ambillah peluang mengasihi ibu kita.

Allah beri nikmat yang sangat tinggi kepada insan bergelar ibu. Ingat sehebat mana pun kita, sekaya mana pun kita, semiskin-miskin mana pun kita kalau tidak mendapat redha dan nikmat pengorbanan seorang ibu hidup tidak akan tenang.

3 Perkara sebagai ibadah. Melihat ibubapa satu ibadah, melihat AlQuran dan melihat lautan. Subhanallah mudahnya mencari pahala.

Jangan sesekali derhaka pada ibubapa kita sebab tiada yang mustahil keadaan akan berubah sekelip mata, anak-anak akan melakukan sebaliknya kepada kita. Nauzubillah.

Gembirakan hati ibu kita dengan material dan wang ringgit mengikut kemampuan masing-masing. Jangan sesekali gugurkan setitik airmata ibu, kita boleh dianggap anak derhaka. Bagi yang sementara masih punya ibu ambillah kesempatan yang masih bersisa ini. Jangan biarkan ibu kita tidak redha dengan perjalanan hidup kita.

Sama-samalah kita semua mendidik diri mengembirakan ibu masing-masing dan sedekah AlFatihah bagi yang sudah tiada ibubapa.


2 comments:

  1. Bagi saya beruntung bagi orang yang berpeluang dapat menjaga ibubapa mereka di usia tua mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuh AA, saya x sempat menjaga ibu ketika sakit sebab dia pergi secara tiba-tiba kami dalam kegembiraan. Subhanallah Allah pinjamkan dia hanya seketika utk saya. Sebak!

      Delete