Nuffnang

Wednesday, March 6, 2013

Hulurkan Tangan Ringankan Beban : Rumah Amal Buah Hatiku

Terima kasih buat pembaca blog saya yang sentiasa melayari blog ini, moga anda semua dalam sebuah kehidupan yang di redhai Allah hendakNya. Insyallah.








Saya sekadar memanjangkan emel rasmi dari boss saya minggu lepas. Kali ini biarlah saya share dalam blog ini. Sekurang2nya sedikit sebanyak dapatlah kiranya kita semua membantu mereka yang kurang bernasib baik ini.





Kalau kita muhasabah diri, bersedekah itu sangat besar pahalanya. Dalam AlQuran juga sudah menyatakan :


إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

Maksudnya : Sesungguhnya sedekah-sedekah itu hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, amil-amil yang mengurusnya, orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan orang-orang musafir dalam perjalanan. Sebagai satu ketetapan dari Allah. Dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana (Surah At-Taubah :60)






Hasil perbualan saya melalui panggilan talipon minggu lepas bersama Pn. Asiah selaku pengurus di rumah tersebut, membuatkan hati kecil saya tersentuh. Rumah amal  ini berjaya mentarbiah hati saya. Sekadar berbual bersama pengurusnya membuat hati saya rasa simpati.







Anak2 kecil seusia 0-6 tahun ini hidup dengan 'apa yang ada' mengingatkan saya kepada anak2 dan anak buah saya. Jikalau mereka ditempatkan sebegini, bagaimana agaknya? Mereka tidak bernasib baik di kalangan manusia. Namun tidak bagi Allah. Mereka dipilih Allah untuk 'sesuatu' yang hanya Allah yang Maha mengetahui.





Bagi yang ingin menderma bolehlah terus menyalurkan ke :

Akaun Maybank 5628-3461-8936 (Buah Hatiku)

No. 22, Jalan 7/3C Seksyen 7, Bandar Baru Bangi, Selangor

Hubungi Puan Asiah  017 392-5392


No comments:

Post a Comment