Nuffnang

Wednesday, March 6, 2013

Me @ Mount Kinabalu Park

Alhamdulilah untuk diri saya dan semua umat Islam di seluruh dunia. Masih nak bercerita perjalanan saya bersama pak incik dan adik di Sabah. Opsss! Marilah kita sama2 sedekahkan Al Fatihah pada rakan2 kita yang terkorban di Lahad Datu dan Semporna, moga negara kita terus aman damai.






So from daerah Kota Kinabalu terus ke Tamparuli, Tuaran, Tambunan dan berhenti di daerah Ranau. Hati tuhan je yang tahu sepanjang melalui setiap jalanrayanya, macam2 ada...hihihi. 







Hohoho...Very few lorong melintas, sharp corners on steep slope and no to mention drivers yg melintas dan sebagainya. Along the road tuh memang view sangat breathtaking, the first moment saya lihat Mount Kinabalu. Suka sangat! MasyaAllah and Subhanallah cantiknya Allah jadikan alam ini walaupun puncak gunung hanya nampak sikit sahaja kerana dilitupi awan tebal. 







Since it was not even 12.45pm, nak check in pun macam  awal pulak terus pegi Mount Kinabalu Park entrance is just 1 km from our resort. Paid RM3/person at the gate and you need to drive 4.5km to reach the Timpohon Gate, this is the starting point for the hikers.








Dalam tuh memang  sekadar ada ada resort, dewan, pokok2 orkid dan bunga2an serta opis untuk pendaftaran pendakian  but other than that, memang tak ada apa2 kecuali orang yang cintakan pada keindahan alam semulajadi dan boleh bercakap dengan pokok2 dan burung2...hahaha. Pandainya haku! huhuhu. Bagi yang suka hiking di sinilah tempat nak memulakan pendakian.





Saya naik atas mengguna kereta Pesona sehingga 1000m, mencabar sungguh jalanrayanya yang sangat lempab menjadikan tayar agak kurang cengkaman. Licin dengan jalannya yang agak menegak serta sempit. Dup! Dap! Dup! Dap! Hati tak berapa nak macam tamanlah sangat masa tuh sebab tak berani toleh kiri kanan, gaung dalam...huhuhu. Macam nak pingsan tapi dalam hati tuhan je yang tahu hanya mampu membaca apa ayat yang termampu masa tuh. 







Sampai tempat yang di tuju berdiri atas platform untuk melihat gunung Kinabalu tapi tak berapa nampak puncaknya, awan dah meliputi kawasan tuh...huhuhu. Frust lagi tapi bukan rezeki saya masa tuh. Bila dah sampai atas tuh dah mula  boley rasa sejuknya dalam 15'C. Orang kat kawasan sekitar semua pakai jaket so boleh taulah sejuknya camnakan. 

Bila dah turun bawah barulah berani snap gambar sana sini...hihihi. Ketakutan yang menguasai diri mak Jemah ilang masa tuh...hihihi
Bagi yang nak menginap di kaki pergunungan ini bolehlah hubungi  Mount Kinabalu Heritage Resort & Spa tapi saya lebih selesa di tempat lain

MOUNT KINABALU HERITAGE RESORT & SPA
W.D.T. 11
89809 Ranau
Sabah, MALAYSIA
Tel: 088-889511 Fax: 088-889101


SALES & MARKETING DEPARTMENT
9th Floor, Wisma SEDCO
Coastal Highway
88100 Kota Kinabalu
Sabah, MALAYSIA
Tel: 088-214142, 214149, 239511
Fax: 088-239900
Email: perkasa@tm.net.my



No comments:

Post a Comment