Nuffnang

Thursday, December 12, 2013

Macam Mana Bersolat Tapi Masih Buat Maksiat?



Minggu lepas aku terima soaljawab nih dari kawan yang forward. Aku pun baca dan terpikir nak share dalam blog.




Memang patut sangat share dekat sini. Bagi aku perkara yang baik patut aku share pada semua orang. Kalau yang tak tau hukum agama atau pura-pura buat tak tahu hukum bolehlah ambil tahu…hihihi.  

Sekurang-kurangnya kita nih manusia tak tau bila kita nak mati, entah esok lusa, minggu depan, semua benda kita tak boleh ramal. even sejahil mana kita nih. Kita wajib buat semua benda dengan sebaik mungkin, yang penting jaga solat, jaga percakapan dan paling utama jaga hubungan kita dengan Allah. 

Ingat! Kalau solat tak pernah tinggal tapi percakapan harian tak jaga maka unsur-unsur kemaksiatan tetap akan menghampiri. 

Aku masih ingat lagi soalan tuh bunyinya macam inilah. Apa hukumnya orang yang bersolat penuh tapi still buat maksiat atau berzina? 

Jawapannya, macam mana boleh buat maksiat kalau solat dah penuh? Dengan bersolatlah boleh buat kita terhindar dari maksiat dan zina, solat yang dilakukan tidak dengan niat yang betul dan tidak khusyuk. Jangan riak, ini baru gaji lebih sikit jumpa orang sana sini dok cite. Simpanlah rasa malu dengan manusia tambah dengan Allah. Allah yang beri nikmat bukan untuk di bangga-banggakan. Itu riak namanya! Allah nak tarik nikmat kita sekelip mata je. 

Bersolat bukan untuk menunjuk-nunjuk even solat sunat sekali pun. Kita ikhlas melakukannya di rumah sekali pun bukannya ‘solat ikut-ikut’. Itu niatnya dah tak baik. 

Hidup ini sementara, manusia mudah lupa dengan apa yang sudah di lakukan titik hitam dalam dirinya. Bilalah 'pintu taubat' hendak ditutup? Macam manalah kalau tak berkesempatan? Tak takut?

Renung-renungkan untuk ingatan bersama, aku tak menuding pada sesiapa tapi kalau ada yang terkesan dihati, maafkan aku. Berubahlah untuk jalan kebaikan. Insyallah, mudah-mudahan aku doakan :)

Ingat! Jaga hubungan kita dengan Allah, insyallah selamat dunia akhirat.



2 comments:

  1. Manusia ni tiap2 hari ada dosa dan maksiatnya namun gitu solat pun Wajib di laksanakan tak kira baik atau buruk seseorg tu kan Kak..Harap2 solat kita ni nanti mampu men'cover' dosa dosa kita yang sentiasa berdosa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuh Abil berubah utk jalan kebaikan..:)

      Delete