Nuffnang

Sunday, January 12, 2014

Pokok Mulberi

Alhamdulilah selamat malam semua, kali ini saya nak berkongsi tentang pokok Mulberi yang saya tanam dan khasiatnya. Ceh! Macam omputih aku nih kan? hahaha. Maklumlah tinggal kat negara 4 musim, walhal ceruk Skudai..kahkahkah





Mulberi merupakan tanaman istimewa ulat sutra tapi kat rumah saya tak adalah ulat suteranya. Geli la...huhuhu. Jika tidak makan daun ini, ulat sutra tidak menghasilkan sutra yang baik.

Biasanya petani yang membudayakan tanaman ini untuk ulat sutra, saya nih petani suka-suka...kikikiki. Mulberi adalah jenis tanaman yang tumbuh dengan sinar matahari sehingga tanaman ini dapat tumbuh dan menghasilkan buah.





Buah Mulberi mengandung banyak vitamin A, potasium, magnesium, fosfor, kalsium, protein, karbohidrat, dan serat, sehingga buah ini cocok dimasukan dalam menu diet kerana buah ini memiliki kandungan air yang tinggi sehingga membuat mulberi relatif rendah kalori.






Selain rasanya enak ternyata buah ini memiliki banyak manfaat terutama untuk kecantikan kulit. Ceh! Ini yang orang perempuan sukakan selain itu antara lainnya :

  1. Mulberi Mengandung vitamin C yang sangat baik untuk kulit
  2. Membersihkan polusi pada tubuh
  3. Membuat kulit tampak lebih cerah
  4. Mulberi mengandung anthocyanin, jenis antioksidan yang lebih kuat daripada antioksidan dalam buah lainnya. Antioksidan ini dapat melindungi kulit dari efek radikal bebas dan memperkuat sistem kekebalan tubuh.
  5. Antioksidan dalam mulberi dapat menghapus bintik-bintik gelap di wajah.




Dapat juga diketahui manafaat beberapa manfaat daun mulberi pada tubuh manusia, diantaranya:
  1. Mengubati dan mencegah penyakit kencing manis (diabetes)
  2. Mengubati masalah kolesterol dalam darah
  3. Mengubati hipertensi/tekanan darah tinggi
  4. Mengubati sakit asma
  5. Mengurangkan risiko osteoporosis atau tulang rapuh
  6. Meredakan batuk, perasaan cemas dan gelisah
  7. Mengurangi rasa sakit saat haid
  8. Memperlancar haid yang tidak teratur
  9. Menambah energi
  10. Membantu mengatasi migrain dan susah tidur malam (insomnia)
Saat ini, saya tak merasakan sukar untuk mendapatkan buah dan pokok Mulberi sebab sudah berjaya menanamnya sendiri. Bagi yang teringin untuk menanamnya boleh komen dekat bawah ya.

 

4 comments: