Nuffnang

Monday, February 3, 2014

Bagaimanakah Cara Menanam Pokok Strawberi?

Syukur Alhamdulilah! Allah sentiasa memberi rezeki dan menerangkan hati saya dengan pelbagai cara termasuklah dengan hobi baru. Meneroka dunia tanam-tanaman yang cukup menyeronokkan. 




Dunia baru bagi diri saya adalah di miliki mereka yang menjadi peminat tegar untuk menanam pokok strawberi. Ini adalah pokok buah-buahan yang boleh bertolak ansur dengan kebanyakan jenis tanah tidak memerlukan nutrien khas dan dapat hidup dalam keadaan cuaca yang berbeza, dari  negara yang sejuk dan basah, yang berakhir dengan panas seperti Malaysia negaraku tercinta. 

Malaysia Boleh! hihihi




Saya memilih pertaruhan dan strawberi yang menjadi pilihan, seperti dengan perkebun semua, masa yang diperuntukan bagi menyediakan tempat penanaman, biar pun sukar tapi itulah cabarannya. Ingat! Sebelum kita menyelam ke dalam penyodok di dalam tanah, perlu membuat beberapa keputusan. 

Lokasi :

Lokasi mesti sempurna di bawah matahari penuh kebanyakan hari. Kuantiti yang banyak air dan peredaran udara yang baik adalah dua bahan utama untuk kejayaan. 

Sumber : 

Buah strawberi amat mudah terdedah kepada virus dan penyakit tanah. Itulah sebabnya kenapa ia adalah penting untuk membeli tumbuhan yang diperakui di kedai-kedai atau individu tertentu. Tanah yang elok akan cenderung untuk melepaskan daun hijau dan bukannya buah merah berjus. Semak pH tanah dan jika perlu, tukar kepada kira-kira 6.5. Tanah yang telah disenyawakan dengan tahun sebelumnya, permulaan yang sempurna.  

Teknik Penanaman :

Sejurus sebelum penanaman, mempunyai 5 helai daun dan di cucuk 10 cm kedalam tanah. Menanam. Strawberi terdapat mana-mana anak benih yang diperoleh dalam dalam versi terbuka. Untuk menanam pokok-pokok pada jarak masa antara 35-45 cm dalam baris dan kira-kira 75 cm antara baris, yang kaya tanah penyebaran yang lebih luas. Adalah penting untuk tidak meninggalkan akar terdedah. 

Sebelum musim menuai : 

Pada musim bunga apabila tumbuhan itu mula mekar, membuang semua daun-daun mati dan mula untuk sentiasa memeriksa  kutu daun dan serangga perosak lain. Jika tumbuh-tumbuhan adalah kaku dan tidak mahu berkembang, hanya keluarkannya mereka dan membuang, kerana jelas ini adalah tanda-tanda virus itu. Apabila buah-buahan mula untuk membentuk, meletakkan sabut kelapa untuk mengekalkan kelembapan dalam tanah dan buah-buahan. 

Selepas menuai :  

Berhati-hati untuk tidak memotong tumbuh-tumbuhan terlalu mendalam dan tidak merosakkan pokok. Jika perlu, pastikan pengurasan tanah untuk memastikan anda banyak buah-buahan segar. Pokok strawberi akan tumbuh dengan baik. Jika kilang itu mengeluarkan hijau daun terlalu kuat, ia bermakna bahawa ada terlalu banyak nitrogen di dalam tanah. Keluarkan daun dan sampah selepas musim menuai dan seterusnya.

No comments:

Post a Comment